Waarom vergaat het skelet niet? Heeft 'de natuur' hier een bedoeling mee?

In de bijbel staat geloof ik: 'Tot stof zult gij wederkeren.'
Waarom niet het skelet? Er zijn botten gevoden van miljoenen jaren oud.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
7.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien te maken met de opstanding.. miljoenen jaren oud kunnen ze trouwens niet traceren, na een paar duizend jaar is het C14 uit de botten.. heb ik gelezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als het bot/de botten in de buurt van materiaal gevonden wordt wat wel met de C14 methode te dateren valt is de ouderdom met grote waarschijnlijkheid te bepalen.

Het beste antwoord

Skeletten vergaan wel degelijk. De botten die zijn gevonden, zijn fossielen. Onder bepaalde omstandigheden kan een bot een fossiel worden, waardoor het blijft bestaan. Maar dat gebeurt eigenlijk niet als wij als mens begraven worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor een onderbouwde min... Het is trouwens niets meer dan de waarheid in mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is weer een minkukel actief. Ik snapte hem ook niet, dus van mij een comp. plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord klopt gewoon. In sommige gevallen vergaat een skelet of zelfs een lichaam niet helemaal, denk aan veenlijken - maar dan heb je het over lichamen die in een heel specifieke grond begraven zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is kort en bondig, zonder zijsprongen naar andere lichaamsdelen.

Andere antwoorden (3)

er zijn ook mamoeten gevonden die heeeeel oud zijn
het is net hoe ze bewaard worden
maar de botten vergaan minder snel omdat ze over het algemeen niet worden opgegeten, en vanwege hun structuur (ze moeten heel het lichaam kunnen dragen) dus heeft het een grotere dichtheid in vergelijking met vlees

Toegevoegd na 2 minuten:
de oude botten die zijn gevonden, worden meestal gevonden op plaatsen waar ze niet of nauwelijk verteerd worden
bijvoorbeeld in een moeras omdat daar z.g.a. geen zuurstof is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een skelet vergaat zeker wel. Na ongeveer 10 jaar, afhankelijk van de omstandigheden, zijn alleen de dikkere botten nog over ( zoals schedel en bekken ).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ligt aan de omgeving, dus de natuur heeft hier geen enkele bedoeling mee om een skelet te laten vergaan.
het factoren *uit de natuur) die ervoor zorgen hoe snel een skelet vergaat, en of het wel vergaat.

een skelet zal in een vochtige en warme jungle zal het heel snel vergaan.

een skelet op een droge vlakte zal er veel langer over doen

ligt het onder water in het veen (zure grond, afgesloten van lucht) kan het honderden jaren intact blijven (zelfs de huid en de haren) het wordt dan als het ware geconserveerd en de huid wordt gelooid tot leer

een bacterie die help het lichaam af te breken heeft 3 dingen nodig om optimaal zijn werk te kunnen doen
-vocht
-warmte
-voedsel (het lichaam dus)
helemaal snel gaat het als er ongebluste kalk over een lichaam gestrooid wordt.

heeft de bacterie geen een van bovenstaande factoren mee kan een lichaam mummificeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(zie je wel?) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(shoot, het val op!) :O))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, een min van meneer of mevrouw S.kelet????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, van dhr. Ger Aamte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soep van koken. Van dat skelet hoor... niet van die minnaar (bovendien had ik niet zo'n trek in kippensoep)