Zijn al die parkieten in het Vondelpark voorbode van de klimaatverandering? En welke soorten krijgen we er nog meer bij?

Ik was op bezoek in Amsterdam en tijdens een wandeling door het Vondelpark zag ik vele grote groene parkieten in de bomen zitten en rondvliegen. Naar verluid wonen ze al jaren in het Vondelpark . Is dit een voorbode van de klimaatverandering . Zouden ze ook vroeger toen er nog koude winters waren hier kunnen wonen ? Welke andere dieren uit het zuiden kunnen we nog meer verwachten ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wachten is nog op de oehoe en als het nog warmer wordt de struisvogel.

Het beste antwoord

Jouw "parkieten" zijn een papagaaien-soort, die mensen die op ze uitgekeken waren, daar hebben losgelaten. Ze zitten in andere grote steden ook, oa. in Rotterdam. En ze vinden het blijkbaar prima bij ons, al komen ze oorspronkelijk uit Zuid-Amerika.
Het heeft dus niets met klimaatverandering te maken.
Wél de oprukkende teken, en bepaalde muggensoorten, en ook wilde planten - die zijn wél bezig vanuit het zuiden van Europa meer noordelijk te gaan wonen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Andere Exoten die bij ons ingeburgerd zijn : de Egyptische Gans, de zwarte zwaan, de fasant, en de brulkikker - allemaal ooit als byzonderheid naar Nederland gehaald, en hetzij ontsnapt, hetzij losgelaten (fasanten, voor de jacht)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee hoor, er zijn tegenwoordig gewoon meer mensen die een parkiet hebben dan vroeger. En dus ook meer parkieten die ontsnappen. Op een gegeven moment waren er genoeg parkieten in de buurt van het Vondelpark om zich succesvol voort te gaan planten tot een hele kolonie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Halsbandparkieten.
In Tuindorp Oostzaam zijn grote groepen van deze vogels.
Ze zijn n.m.m. ontsnapt en hebben zich aangepast aan dit klimaat.. Ze zijn zeker niet over komen vliegen vanuit Zuid Amerika
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Den Haag zie je ze inderdaad ook veel van die ontsnapte vogels.
Helaas zijn het nogal dominante vogels die de vogels die hier wel horen verjagen.