krijg je teken als je bessenplukt ??

ik pluk bessen als vakantie baantje en ik vroeg me af of je er teken van kan krijgen. ( van die teken die bloedzuigen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (6)

Dat kan... Teken kunnen zich in bosjes en struiken bevinden en dus ook op bessenstruiken. Goed blijven controleren dus! Het is al heel goed dat je je bewust bent van het risico.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teken zitten in en op alle soorten planten en bomen. Dus als je buiten werkt, met name als je je onder planten bevindt, loop je kans dat er een teek op je valt, en dat die je bijt.
Met bessen plukken op zich heeft het in principe niks te maken, maar wel met tussen de plantjes werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou kunnen of je moet in kassen plukken dan zal je er geen last van hebben.

Is het plukken buiten dan kun je jezelf goed controleren of er ergens een teek vast zit aan je huid,dus het is dan ook beter om niet met blote benen en voeten te gaan plukken en je handen/armen nakijken is zo gebeurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die hangen in bomen enzo. Dus als je in het bos loopt kun je al teken krijgen. Ze laten zich vallen als er iets of iemand onder loopt. Maar alle teken doen hetzelfde hoor.
Als je er eentje hebt gewoon weg halen op de manier die wordt omschreven.
Ze zijn niet zo gevaarlijk als mensen zeggen hoor. Alleen er optijd bijzijn.
Dus je kan teken krijgen als je al in het bos loopt dus ook als je bessen plukt. De kans is er altijd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een wijdverbreid misverstand dat teken alleen in bomen en planten zitten. Ze zitten ook in het gras.
En ja, als jij toevallig net staat waar een teek staat, dan loop je kans dat je een teek krijgt.

na het plukken jezelf goed controleren. Hoe eerder je erbij bent, hoe kleiner de kans is dat je Lyme krijgt (uitsluiten kun je het nooit).

na het verwijderen van de teek de wond even desinfecteren en vervolgens zo'n twee weken de plek goed in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de mogelijkheid bestaat idd maar een teek heeft ook nog de tijd nodig om zich zeg maar vast te nestelen aan je. Dus als jij aan het aan van de werkdag goed nakijkt of er zo'n rakker aan je zit is er niets aan de hand.
Goed je handen door je haar en in je nek. Kijk ook je rug na. Je gelooft het niet maar mijn schoonzus had er een gewoon midden op haar rug zitten, dit was wel in Frankrijk, daar komen ze meer voor. Bij dieren nestelen ze zich vaak in een huidplooi oid, en waar het dier er niet zo goed bij kan met de bek. Bij een persoon kan dit dus ook zo zijn.
Bronnen: