waarom mag je een gorilla nooit recht in zijn ogen kijken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
8.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kijk gorillas altijd gewoon recht in hun ogen aan, wist niet dat t niet mocht xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
what??? GRRRRR.... ;-)

Het beste antwoord

(worden we persoonlijk?!) ;-)

het #mag# wel, maar het is 1 van de signalen die een gorilla gebruiken kan om aan te tonen dat het de andere uitdaagt voor een krachtmeting.

als jij rechtop staat met je schouders naar achteren en je kin naar voren en recht tegenover de gorilla staat op korte afstand, en deze intens/lang aankijkt/staart dan kijkt zal de gorilla anders reageren dan wanneer je:

of je zit op de grond, schouders wat laag hangend, met je zij naar de gorilla toegekeerd, je hoofd naar beneden waarbij je af en toe kort oogcontact hebt met de gorilla

in de eerste situatie hoop ik dat je heel hard kan rennen. in het 2e geval hoop ik dat je blijft doen wat je doet.

een gorilla gebruikt heel veel signalen. je kan deze zien als losse woordjes.
de combinatie van signalen maken de boodschap. welke signalen dan ook, ze zijn altijd heel duidelijk en ze hebben altijd betrekking op een positie.

oogcontact heeft daarom heel te maken met (de mate)respect. als oogcontact/respect dus het kernwoord is kan je met anderen signalen o.a. de boodschap naar de gorilla maken.

a. ik respecteer jou (positie)
b. ik heb geen respect voor jou (positie)
(en hierop is een reactie een garantie) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahahha, die eerste zin....+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)) flauw he. (ik kijk en kijk ... +???)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach, dat komt door die middelvinger Euc.... dat is gewoon het punt ;-) + bij deze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha dat mag je me niet mee plagen dat is mijn 'bananenschil-afpel-vinger' (ik blijf enigsinds primitieve werktuigen gebruiken natuurlijk he) maar thanx voor het plusje
ik neem nog een banaantje en ga het vieren :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorryyyyy.... maar ik vind die oogopslag ook niet deugen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(HAHAHAHA!!!!!)
dat is enkel respect van mij kant. als we kijken naar elkaar poppetjes in onze ogen heb je de poppen aan het dansen. (dat leg ik net uit!!!!! toen was je het nog met me eens!) een aangezien jij een klein teer en kwetsbaar spinnetje bent speel ik het op optie b) van mijn antwoord. oops, dit doet me denken aan een ''stoute'' gorilla.
ze zitten dus op een eiland en soms broeden er eendjes aan de waterkant. er was een nest met kuikens en een van de gorilla's dacht: dat is boeiend! dit pak ik voorzicht op en ga eraan ruiken. volk in de apenheul op tilt (kuikentje ging wel heel eng richting grote gorilla mond want want tja, die neus zit hier nu eenmaal vlak boven)
en gorilla dacht: feedback? gillen? dat is leuk! ik wil meer interactie op mijn handelen, en klapt in zijn hand met eendje er tussen.
actie reactie, dus de kuikentjes waren snel 'op'. hadden de mensen nu niet geschreeuwd en gedaan dan was het kuikentje onderzocht en weer neergezet, want dit gebeurd namelijk ook in de aapjesheul. (laat dit een waarschuwing zijn spinnetje) :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brrrrrr... blij dat ik daar geen getuige van heb hoeven zijn.... Ach, weet je, gij grote brute BokitoEucelaap: mijn poppetjes van ogen kijken eerlijk en open de spinnenwereld in, en als jij denkt mij te kunnen bedreigen met je grote grijpgrage klaphanden, dan kan ik je niet stoppen.
Mijn tere spinnenlijfje zal de klappen aanvaardend opvangen en, vele ervaringen rijker, zal ik mijn eventuele nieuwe wereld open minded aanschouwen en dapper instappen.
Amen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(((HAHAHAHAHA!!!!))) aii, tegen een dergelijke open en eerlijke reactie vol aanvaarding kan zelfs een grote brute BokitoEuculaap #proes# zich niet wapenen. met deze wetenschap in mijn grijze gorillabrein laat ik een aanval dus ook maar uit mijn hoofd. BokitoEuculaap zal de lompe krachten niet tegen het lieve spinnetje gebruiken, maar wil de krachten bundelen en vriendjes worden. (tenminste....als je maar niet aan mijn banaan komt natuurlijk he, want dat is en blijft gewoon fout)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmmm..... tempting......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tempting. *uh*
tempting *???* en wa mag da betekenuh??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.bab.la/woordenboek/engels-nederlands/tempting
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
aháááhhhh spinnebeestje, ik moet dus die rappe spinnepootjes in de gaten houden. maar das geen probleem, dan stap ik gewoon over op bladeren want dat eet ik ook graag. hoop alleen dat je niet in het struikje zit wat op mijn menu staat. ofeh... neem je het zekere voor het onzekere en maak je bushmeat van me?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noop, ik ben niet gewelddadig en dol op mensapen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ook,ook van spinnen,zeker als ik deze twee hier zo bezig zie?
Bij een Gorilla zeer gebukt zitten met het gezicht weggedraaid is een teken van nonagressie en,nederigheid en onderdanigheid,zeker als je ook nog doet of je bladeren eet.In dat geval kunnen er 4 dingen gebeuren:
1)Hij word nieuwsgierig naar je en komt zelfs bij je om je te onderzoeken.
2)hij blijft bij je in de buurt om je in de gaten te houden,maar negeert je verder.
3)Ziet jou als iets heel onschuldigs dat totaal geen bedrijging vormt.
4)Gaat gewoon zijn gang met de groep tot hij ergens anders heen wil en gaat dan ook verder met zijn groep,zonder er iets tegen te hebben dat jij vanop een afstand volgd.
Maar doe dit zeker nooit bij een Leeuw of bij een Tijger.
Van deze twee moet je zeker niet weg rennen,want dan zien zij jouw als prooi en gaan ze achter je aan en doden je om je op te eten,als je je daar al wil verwijderen doe dat dan tijdens een langzaam achteruit lopen maar blijft ze strak in de ogen kijken zonder weg te zien.
Zolang zij weten dat jij ze ziet,ben jij gevaarlijk en zonder angst en laten ze af.(hopelijk)
Maar eens jij je hooft draait en het oogcontakt verbreekt ben je gezien.
Daar zou ik een spinnetje willen zijn,want die worden met rust gelaten.
Maar ja,dan heb je in Afrika en ook in Indié nog de sluipwesp,en die legt haar eitjes in levende spinnen die ze eerst lam legt.
Brrrrrr,wat nu???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jerovanja
de sluipwesp leeft ook in Nederland (niet tegen Wendy vertellen hoor, ik wil haar niet van streek maken) :)
met zet ze zelfs in als biologisch insecticide. en idd, bij grote katachtigen is je rug toekeren überhaupt een uitnodiging tot aanvallen.
ze benaderen een prooi nu eenmaal van achteren, dus het zien van een rug wakkert het jachtinstinct aan, net zoals het wegrennen.
de combinatie van wegrennen én rug toe draaien.... oei, dat is écht niet goed! laatste redmiddel is jezelf groot maken, aanstaren en heel rustig achteruit lopen.
(en heel hard bidden!) spinnetjes zijn hierbij in hun voordeel natuurlijk, met die hele rij ogen :) @Wendy
blij te weten dat je er zo over denkt! (pfieuw!!) :))
voel me (een) stukken minder bedreigd(e diersoort)!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat wel lekker hier, dat slapen hè? ;-) @Jerovanja: Heb je helemaal gelijk in. Trouwens: voor een beer moet je ook niet weglopen/-rennen!
Gelukkig lopen hier in Nederland alle door jou genoemde dieren niet los in het wild rond....behalve.... jaaaaaja, behalve de spin!!!! Het grappige is, dat ik tot voor een paar jaar geleden doooooodsbang was voor wespen!!! Zou dát de reden zijn geweest???? :-)) @Euc: Ben juist blij dat ik het weet, dat verklaart die angst hahahaha.
Helaas BEN je niet een minder bedreigde diersoort, op gorillagebied ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wendy
het gaat zeker lekker
heb afgelopen nacht wel 4 uurtjes kunnen knorren dus mag niet klagen. (en daarbij: al waren het er 12, een ADD-er is nooit 'echt' wakker volgens mij) ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(psss...wen? je ene oog zit dicht. heppie wel goed geslapen) :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Redelijk, dank u!!
Als spin zijnde heb ik er meer, dus 1 dicht is niet zo'n ramp hahahaha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha idd, geen nood aan man/vrouw/spin! :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik mis de opmerking dat het oog contact voornamelijk vermeden moet worden met de witrug, oftewel de leider van de groep. Een onderdanig vrouwtje (de laagste in rang) kan men zonder probleem recht in de ogen kijken.

Andere antwoorden (1)

Dat wordt opgevat als een teken van agressie / superioriteit. Je loopt dan het gevaar dat de gorilla je aanvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Geldt voor vele diersoorten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
in combinatie met andere signalen en je juiste intentie is het idd niet het handigste wat je kan doen :))