Ja, je zweet.

Tijdens heet douchen of heet baden gaat de lichaamstemperatuur omhoog (makkelijk te controleren met een gewone koortsthermometer). Als de lichaamstemperatuur voldoende stijgt, reageert het lichaam daarop door extra koeling in te schakelen.

De eerste methode is het openzetten van de oppervlakkige bloedvaten. Je ziet dat je huid rozig kleurt.

De tweede methode is zweten. Dat gebeurt dus ook onder de hete douche, maar dat merk je daar natuurlijk niet.

Je merkt het wel als je onder zo'n hete douche vandaan komt. Althans, ik wel. Ik kan me dan afdrogen wat ik wil, maar ik blijf nat. Vooral op de rug, die is dan met geen mogelijkheid droog te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je krijgt wel plusjes, maar toch klopt je antwoord gedeeltelijk niet. Je lichaamstemperatuur stijgt nauwelijks onder de douche. Het douchewater is kouder dan je luchaamstemperatuur (warmer kun je niet verdragen).
Het is makkelijker om met een koude douche je temperatuur te verlagen, dan met een warme te verhogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit ben ik niet met je eens Antwoordman, je kunt best op een graadje of 40 douchen, doe ik altijd, ook 's zomers. Een warmer bad dan je lichaamstemp. wordt ook vaak genomen en bijvoorbeeld door gyneacologen afgeraden als je zwanger bent omdat je lichaamstemp. omhoog gaat en dit schadelijk kan zijn voor het ongeboren kind. (zeker in de Embryonale fase).
Als je lang badderd in een bad van 40 graden, kan je lichaamstemp. wel stijgen tot 38,5 tot 39 graden, Je zweet dan dus ook!
Ik heb het even voor je opgezocht; Een lekker heet bad
Het wordt de mama's in spe afgeraden om een heet bad te nemen. Hoe heerlijk het ook is, het is tijdens de zwangerschap het beste om niet heter dan je lichaamstemperatuur te badderen. 37 graden Celsius is dus max! Als je een te heet bad neemt, kan je oververhit raken, neemt je hartslag toe en vermindert de bloedtoevoer naar de baarmoeder. Dit zou vervolgens de ontwikkeling van je baby kunnen hinderen of negatief beïnvloeden. Los van dit alles is het ook zo dat zwangere vrouwen minder snel op eigen lichaamstemperatuur terugkomen (afkoelen), waardoor je kans hebt om flauw te vallen.

Andere antwoorden (1)

Ik wel ; althans, ik krijg het er letterlijk benauwd van en het voelt héél vies. Hetzelfde gevoel als wanneer ik echt zweet van de warmte. (Niet van inspanning, da'seen heel ander type zweten volgens mij). Zeker met dit weer is een graadje of 22,23 méér dan voldoende ; daar fris je lekker van op. Kouder kan helaas niet, is wel lekker, maar dan heb je het metéén na het douchen weer zo warm.

Maar omdat je onder het water staat en het eventuele zweet er meteen weer afspoelt, merk je er natuurlijk niks van. Je moet dan trouwens ook wel douchen met water dat hoger is dan je lichaamstemperatuur. Je lichaam moet de behoefte hebben 'af te koelen' en doet dat door te zweten. Maar als je echt te heet doucht, voel je wel datzelfde nare gevoel als wanneer je met dit weer flink doorfietst bijvoorbeeld. Vrolijk wordt je er in elk geval niet van.

Je zweet dus wel, maar je ruikt het niet. Als je weet hoe het voelt, voel je het wel.