Wat gebeurt er bij een hersenschudding?

Ik ken de /gevolgen/, maar wat zijn nu de (fysiologische) /oorzaken/ van de verschijnselen?

Is het een soort kneuzing van het zachte hersenweefsel? Een zwelling? Zijn axonen, dendrieten of myeline beschadigd?

Zijn de verschijnselen altijd "cognitief" (concentratieproblemen, moeheid), of bestaan er ook hersenschuddingen die leiden tot een verstoorde motoriek, of een verstoorde werking van het autonome zenuwstelsel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Het is wat lastig een antwoord te geven op deze vraag
Er zijn vele gradaties van een commotio cerebralis
in dit leerboek staat er het nodige over uitgelegd.
http://books.google.nl/books?id=LS8OIXSPY8oC&pg=PA57&dq=commotio#v=onepage&q=commotio&f=false

Men vermoedt dat de verschijnselen worden veroorzaakt door een functiestoornis van de reticulaire formatie van de hersenstam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen definitief antwoord; wellicht is dat er niet, omdat de oorzaken nog niet bekend zijn. Wel veruit het beste antwoord van de twee antwoorden die op deze vraag zijn gegeven.

Andere antwoorden (1)

Bij een hersenschudding, heeft het hoofd vaak een hele onverwachte beweging gemaakt (net zoals whiplash?)
De spieren (vooral in de nek), wordt heel kort overstrekt. De natuurlijke reactie hiervan is dat de spieren heel kort willen worden. Ze trekken zich terug om te herstellen.
Dit leidt tot klachten in de nek, bovenrug en doortrekkend naar de onderrug. Ook hoofdpijn kan het gevolg zijn.

Wat gebeurt er nu. De spieren zijn verkrampt. Zodanig dat de energie (lees bloed Rotaluclac) wordt geblokkeerd. Er stroomt dus minder bloed. De hersenen krijgen minder bloed. Maar ook de zenuwen kunnen beknelt raken doordat de spieren korter zijn (dus dikker).
En verzin het dan maar wat er allemaal gebeurt. Minder bloed, minder zuurstof, moeheid in de spieren, zenuwen beknelt...

Toegevoegd na 2 minuten:
En dan heb ik het nog niet over dat de hersenen door elkaar geschud zijn. Dat het kompas en trilling heeft gehad. Dat er extra veel elektriciteit ontstaat in de hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het over de reactie van de spieren. Die reactie treedt op, maar het is geen oorzaak van de hersenschudding. De spierreactie kan optreden zonder dat er een hersenschudding ontstaat. Een hersenschudding kan optreden zonder dat de spieren iets doen. Over je toevoeging: door de hersenen door elkaar te schudden, ontstaat beslist *geen* elektriciteit in de hersenen.