Wat kan er mis zijn met mijn vissen ?? ZIE EXTRA UITLEG

Sinds 2 maanden heb ik een kom waarvan de dikste kant 95 centimeter is. 4 visjes bij pets place gehaald wat steentjes erin en klaar. Totdat ik op mijn verjaardag 2 nieuwe sluierstaart vissen kreeg. De volgende ochtend was er al 1 van de nieuwe vissen overleden. S'middags ging er 1 van mijn eigen vissen dood. De volgende ochtend weer 1 van de nieuwelingen en zo ging langzamerhand 4 vissen dood. 2 nieuwe en 2 die ik al in bezit had.

Gisteren heb ik pets place opgebeld het hele verhaal uitgelegt en ik mocht 4 nieuwe vissen komen ophalen. Ook zou ik een zoutblok krijgen waarmee de ziektekiemen die er al in zaten eruit moesten gaan. Alleen netjes opgevolgd eerst het zoutblok erin daarna de kom goed schoongemaakt zonder schoonmaakmiddelen. De nieuwe visjes erin gedaan.. En zwemmen maar. Ook had ik 2 plantjes gekocht voor extra zuurstof.

Wat schetst mijn verbazing.. Gisterenavond is er alweer 1 nieuw visje overleden.. Nu was dat ook niet heel raar want die zwom al niet driftig toen ik hem meenam.. Maar nu is er vanochtend alweer 1 overleden.. Ik snap niet meer wat ik kan doen. Er is bijna niets aan de vissen te zien behalve dat ze vaak wat rode ogen hebben. Net of het een beetje geïrriteerd is.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Het beste antwoord

Ik heb wel eens gehoord dat vissen zeer stress gevoelig zijn. Een plotselinge verandering in de omgeving, zoals andere vissen, kan de stressreflex triggeren. Langdurig verhoogd cortisol veroorzaakt dan weer een slecht werkend imuunsysteem en het kapot gaan van bepaalde zenuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een goede aquariumwinkel kan je helpen zij zullen het water testen op een aantal punten. Verder zullen de meeste aquariumwinkels een kom afraden. Door het gebogen glas vervormt het uitzicht van de vissen. In amsterdam zit zelfs een winkel die niet verkoopt aan mensen met een kom.

Ik vermoed zelf dat het probleem zit in het te snel opvoeren van het aantal vissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vissen zijn zeer stress gevoelig, de verhuizing van de winkel naar jouw kom kan ze al teveel worden

Je kan nog wel wat dingen proberen.
Waar staat je aquarium (het is een bak toch, niet echt een kom) zorg dat hij op een rustige plek staat waar niet steeds iemand langs loopt.
Plak een kant van het aquarium af met een zgn achtergrond, die kan je kopen bij de dieren winkel, of zelf maken, als die kant maar donker is.
Zorg dat de vissen genoeg, verstop plekjes hebben, plantjes heb je al, dat is al prima, maar een huisje of een grote steen vlak tegen de achterkant erbij is beter.

Sommige vissen zijn minder sterk dan anderen, guppen zijn over het algemeen sterke vissen, die kunnen wel een stootje hebben en als je geluk hebt krijg je vanzelf jonge, dus kijk niet alleen welke vissen je mooi vind maar ook welke makkelijk te houden zijn als je net begint met een aquarium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak uit je verhaal op dat je goudvissen in een kom houd,
Helaas heeft 1 goud vis al ruim 50 liter per vis nodig .
uiteraard zullen ze bij de dierenwinkel hier niets over Zeggen de.meeste willen alleen maar geld verdienen. Het komt er op neer dat je voor jou 4vissen minimaal een aquarium van 200 liter nodig hebt.

Ook zijn deze vissen erg gevoelig voor wisselende waterwaarden. Ook is het normaal om met een goudvis aquarium een filterpomp in het aquarium te laten draaien.
Daarnaast moet je aqaurium ongeveer 2 weken laten in draaien om de juiste bacterien in het water te krijgen. Het lijkt mij verstandig even een watermosntertje te laten testen bij de dieren winkel en dan het liefst voor dat je vissen in het aquarium gaat houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van chloor in het leiding water, voordat je dat in een kom doet zal je dat eerst moeten behandelen met aquasafe, die neutraliseerd het chloor uit het water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waatschijnlijk zijn je vissen doodgegaan door een slechte waterkwaliteit. Om een goed aquarium te hebben is de voorbereiding heel belangrijk. Je moet je bak eerst een maand zonder vissen laten draaien. Plantjes mogen er in wanneer het chloor uit het water is vervlogen, al ongeveer na 3 dagen dus. Zorg ervoor dat je een filter in je aquarium hebt om het water te reinigen.
Je moet proberen om een goede populatie denitrificerende bacteriën in je aquarium op te bouwen. Daar heb je een maand voor nodig. Daarnaast is het altijd zo dat na ongeveer 2,5 week na start van je bak er een nitrietpiek ontstaat. Nitriet is zeer giftig voor vissen en andere organismen, die bacteriën moeten het nitriet omzetten in het voor planten nuttige nitraat. Zonder de bacteriën is je aquarium verdoemd te mislukken.
Hier tips om een goede populatie bacteriën op te bouwen:
- Zorg voor minstens 4 weken "rijping" van je aquariumwater voordat vissen erin gaan.
- Zorg voor een bodem, hierin kunnen bacteriën zich nestelen.
- Zorg voor een filter met spons, in de spons hoort een populatie bacteriën te zitten die je aquariumwater op biologische wijze zuiver houden. Dus als je je spons schoonmaakt niet uitkoken of op andere grondige manieren schoonmaken, alleen een paar keer uitknijpen in een apart bakje met eigen aquariumwater(geen kraanwater gebruiken!)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed
zo!!
dit moet iedereen weten toch , die vissen houdt?!! goed van je!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel jammer dat u niet vermeld dat de goudvissen waarschijnlijk te klein behuisd zijn. Ook dit kan te veel stress met zich mee brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jb86: Goudvissen waarschijnlijk ja maar de vraagsteller geeft geen verdere benaming dan "vis". Goudvissen horen alleen in grote aquaria of vijvers maar zeker niet in goudvisekommen. Alleen is dat niet de reden dat ze zo snel sterven, goudviskommen geven langdurige stress, geen snelle dood. @viridiflavus:Ik weet niet wat er uit jouw kraan komt maar hier zit zeker chloor(Cl). Dit is wat uit mijn kraan komt...
http://www.brabantwater.nl/NL/Gezondheid/WaterEnKwaliteit/PompStationInfo/Lith.pdf