Waarom krijg je spontaan tranen in je ogen als je je pijn doet?

Ik nam net een slok veel te hete thee en kreeg spontaan tranen in mijn ogen. Waarom gebeurt dit? Heeft dit een functie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (2)

In dit geval denk ik dat tranen zorgen voor verkoeling sinds je het heet hebt.
12 jaar geleden
Drepolli
12 jaar geleden
Jouw lichaam kan ook op andere plekken pijn voelen die geen pijn hebben ipv de juiste plek. Ik denk dat dit hetzelfde geval is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is fout!
Dit is enkel een theorie van mijn biologie leraar van vroeger:
De mens komt oorspronkelijk uit Afrika en water is daar zoals wij allen weten schaars. Als een mens een open wond krijgt, kan daar een ontsteking komen en bij het schoonspoelen van zo een wond is die kans dat je een ontsteking krijgt gewoon veel kleiner. Dus, als water schaars is en je bloedt, zijn tranen gemakkelijk om het er mee schoon te spoelen. (Beetje het phoenix tranen concept denk ik.)

Waarom dieren niet huilen zou dan kunnen zijn omdat de meeste dieren een vacht hebben en dat de huid daar onder gewoon minder snel beschadigd raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessante theorie, zou ook verklaren waarom tranen zout zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is inderdaad ook waar. Moet ik zeggen dat ik daar geen eens aan gedacht had. Mooie toevoeging. :)