Kan je je eigen bloed opslaan bij de weefselbank, om dit later in je leven te gebruiken zodat je niet afhankelijk bent van passende donoren?

In de les werd me verteld dat je ouders navelstrengbloed op konden slaan voor hun kind, omdat het stamcellen bevat die kunnen uitgroeien tot rode bloedcellen. Dit bloed zou het kind dan in een later stadium kunnen gebruiken als het kind bijvoorbeeld ziek wordt. Het kind is dan niet afhankelijk van passende donoren. Zou je als volwassene zijnde ook nog bloed op kunnen slaan voor later?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant!! Ik volg hem even! +

Het beste antwoord

Nee. De navelstreng verbindt een baby voor de geboorte met de moeder via de placenta (moederkoek). Door de navelstreng krijgt de baby 'eten'. In die navelstreng zitten ook stamcellen, een soort blanco cellen die later tot eender wat voor andere cel kunnen uitgroeien.

Bij de geboorte wordt de navelstreng doorgeknipt. Volwassenen hebben dus geen navelstreng meer, ze hebben enkel nog een navel op de plaats waar ze voor de geboorte aan hun moeder vast zaten. Ze hebben ook geen stamcellen meer: al hun cellen zijn al uitgegroeid tot een specifiek soort cel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, maar stel dat je bloed krijgt van een (volwassen) donor. Dat bloed bevat toch ook geen stamcellen meer?
Het is dan toch beter om bloed van jezelf op te slaan, zodat de celmebraankenmerken met elkaar overeen komen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een verschil tussen bloed krijgen en stamcellen. Bij bloed moet het van de juiste bloedgroep zijn: O, A, AB, B en + of -. Daar zijn dus makkelijk andere donoren van te vinden. Bovendien is bloed beperkt houdbaar. Bloed van jezelf laten opslaan is dus niet zo nuttig. Beenmerg is een ander verhaal. In je beenmerg zitten wel stamcellen, ook bij volwassenen, die ze bijv. bij sommige kankerpatiënten gebruiken. Ik weet niet of je die kunt opslaan. Ik denk dat dit tot nu toe niet gebeurt omdat het transplanteren van beenmerg een heel moeilijke en pijnlijke zaak is. Ik weet niet of beenmerg houdbaar is en hoe duur het zou zijn om dit ergens op te slaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is niet iedereen het erover eens dat het een goed idee is om navelstrengbloed op te slaan. Het lijkt erop dat firma's, die tot duizend euro per jaar voor deze service vragen, vooral makkelijk winst willen maken. "Er is geen enkel bewijs dat het invriezen van navelstrengbloed voor eigen gebruik zinvol is. Als mensen ooit stamcellen nodig hebben, dan kunnen zij heel goed (en vaak beter dan met opgeslagen eigen stamcellen) behandeld worden met eigen ‘verse’ stamcellen uit het bloed of beenmerg of met stamcellen uit de publieke navelstrengbloedbank".
http://skepp.be/artikels/pseudo-wetenschap/alternatieve-onbewezen-behandelingen/algemeen/nieuwe-vorm-van-kwakzalveri
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is het niet zo dat wanneer je navelstrengbloed van jezelf op laat slaan, en dit later gebruikt voor een beenmergtransplantatie, dat er minder kans is op afstotingsgevaar?

Andere antwoorden (2)

Ik denk niet dat ze je bloed zo lang goed kunnen houden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Momenteel bestaat deze mogelijkheid nog niet voor volwassenen. Het is lastig bloed lang goed te houden, dit kost de bloedbank met het nu beschikbare donorbloed al veel moeite, en dat wordt nog regelmatig afgenomen. Stel jij staat op je 20ste bloed af en hebt dat pas nodig op je 57ste...Dat is te lang om bloed te bewaren en kost te veel geld.
Bovendien zijn er momenteel te weinig donoren dus geven ze jou bloed nu liever aan iemand die dat op dat moment echt nodig heeft, dan afwachten of jij het ooit nodig zult hebben, die kans is (gelukkig) relatief klein.

Dat met de stamcellen van de navelstreng is trouwens nog steeds in onderzoek toch? Er is toch nog geen garantie dat het echt nut heeft? Of is het onderzoekstadium afgerond?