Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat veroorzaakt deze wonderlijke verkleuring?

Op deze zaailing van de vuilboom ( Rhamnus) vond ik deze wonderlijke verkleuring/ vergroeiing.
Wie weet wat dit is en heb je dit al eens eerder gezien.
Waarschijnlijk is het een soort van gal aantasting.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik heb hier een schimmel die duidelijk een soortgelijk symptoom veroorzaakt. Dit lijkt inderdaad een galvormende schimmel te zijn:

"Puccinia caricina veroorzaakt gallen op verschillende plantensoorten. Goed bekend zijn de helder oranjerode zwellingen op de plantendelen van de grote brandnetel, Urtica dioica. Variaties van deze soort veroorzaken dezelfde soort galvormen op vruchten en bladeren van Ribes. Gallen in mei tot en met augustus. Deze soort verhuist naar Carex."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thebartender, dank voor je antwoord, heb even gekeken op die site en tot mijn grote verbazing zag ik enkele plaatjes er onder, deze gal/ schimmel op de Rhamnus zitten, je had hem dus bijna gevonden en zonder jouw antwoord, had ik hem helemaal nooit gevonden.
bedankt.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding