Klopt deze bewering over evolutie?

Citaat van David Sorensen, van de website www.real-life.nl:
"Al eeuwen lang is de mensheid intensief bezig met onderzoek van de natuur...Maar ondanks al het uitgebreide onderzoek, tientallen jaren lang, door duizenden geleerden, heeft men in werkelijkheid (let op!) nog nooit een mutatie ontdekt die inderdaad doet wat evolutie beweert: een grote hoeveelheid nieuwe, zinvolle informatie aan een organisme toevoegen...De enige mutaties die bekend zijn, zijn mutaties die de informatie in de genen lichtjes wijzigen of mutaties die informatie laten verdwijnen. Maar dat zijn niet het soort mutaties die nodig zijn voor evolutie"

Ik wil weten of hij gelijk heeft met deze bewering, kan iemand mij misschien een voorbeeld geven van een mutatie die wel informatie heeft toegevoegd? Ik ben op de hoogte van de fouten die hij maakt op zijn website, het gaat me puur om deze ene bewering.

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben geen creationist die iets wil bewijzen, noch evolutionist. Hoe moeilijk het ook is: ik ben geen van beide, maar iemand met een open blik, die graag alles onderzoekt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (11)

het zou me niets verbazen als hij gelijk heeft. Vooral als je je bedenkt dat we pas enkele jaren in staat zijn om mutaties op het DNA te onderzoeken. Hij heeft het dan misschien over eeuwen, maar in die tijd waren we sowieso niet in staat om iets dergelijks op te sporen. En als je je bedenkt dat evolutie een proces is dat miljoenen jaren duurt vind ik het persoonlijk niet gek dat wij zoiets nog nooit hebben ontdekt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste fout die hij maakt is de bewering dat een mutatie zinvolle informatie zou moeten toevoegen. De mutatie is pas zinvol als blijkt dit de soort succesvoller maakt. Je kan je afvragen of mutaties bij bijv bepaalde volgens waarbij ze een belagelijke grote snavel hebben zinvol is. Dat is het wel als zijn soortgenoot daar op valt of selecteert maar bij een grote verandering van zijn habitat zo dat wel eens zijn ondergang kunnen zijn.

Mutaties zijn kleine veranderingen in het DNA. Een snelle grote verandering is erg onwaarschijnlijk.

Darwin wist niet van het bestaan van DNA af. Evolutietheorie zegt in feite ook niet direct iets over DNA mutaties. Hoewel het de eigenschapen van een soort als een code in zich draagt is er nog veel onbekend over DNA. Wat we wel steeds beter weten is welke genen het risico op ziektes zoals kanker etc kunnen vergroten. Maar zoals ik aangaf kan zo'n mutatie bij verandering van de omstandigheden de kans op overleving juist vergroten. Het is te kortzichtig om alleen op die manier naar het DNA in verhouding met evolutie te bekijken. David Sorensen ken ik niet maar volgens mij strooit hij alleen maar zand in de ogen. Als hij door het debunken van een theorie een eigen theorie wil bewijzen dan zou ik hem niet serieus nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/results?search_query=zeitgeist+moving+forward&aq=1&oq=zeit Kijk eerst dit voor je over gene praat.
Al het leven is gebouwd met 1 doel. Overleven. Als mensen onderwater zouden moeten zitten voor hun overleving dan zal hun lichaam zich aanpassen. Het lichaam is instaat zoals je psychologie om zich aan te passen aan nieuwe situaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch zou ik niet alleen naar het DNA kijken. Er zijn vele bacterien die meer genen bezitten dan mensen. Het is dus niet zo dat hoe complexer het organisme hoe meer genen. Creationisme gaat uit van het geloof dat (een) god de wereld heeft geschapen. In de wetenschap is er geen plaats voor geloof. Niet omdat geloven slecht is maar omdat de wetenschap de wereld wil beschrijven. In dat geval weten ze het gewoon niet. Ik heb niets tegen het feit dat je gelooft, ik geef alleen antwoord op de vraag. Evolutie doet wat mij betreft niets af aan de vraag of er een schepper is. Persoonlijk vindt ik het een mooie gedachte dat iets zo complex en divers als het leven werkt door het simpele ingenieuze mechanisme van evolutie. En dat had Darwin nooit kunnen verzinnen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn wetenschappers die zegen dat ze bij schelpen realtime evolutie hebben waargenomen. Er zijn ook genoeg wetenschappers die dit betwijfelen. Bij genetisch onderzoek bij fruitvliegjes zou dit duidelijker zijn aangetoont. Persoonlijk weet ik het niet zeker. Mensen met het Syndroom van Down hebben wel een extra paar chromosomen maar deze mutatie geeft helaas geen voordeel. Misschien vindt je dit interessant. Er bestaat in de natuur iets wat ze zelforganisatie noemen. http://en.wikipedia.org/wiki/Self-organization Hierbij ontstaan er spontaan structuren. Dit gebeurt ook in levenloze en chemische systemen. Het idee is dat het leven op die manier uit chemische processen is ontstaan. Dit zijn de grote vragen waarop ook de wetenschap (op dit moment) geen antwoorden op heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat tegen de evolutietheorie ingaat , is dat bijna alle aminozuren die in leven gebruikt worden linksdraaiend zijn, terwijl in zowel meteorieten als bij experimenten als het Miller-Urey-experiment links- en rechtsdraaiende moleculen in ongeveer gelijke verhouding voorkomen.
Bij reacties waarin uit aminozuren ingewikkelder moleculen ontstaan, is echter geen mechanisme bekend waarmee de linksdraaiende moleculen bevoordeeld zouden worden.
De vraag is dus waarom in leven linksdraaiende aminozuren de overgrote meerderheid vormen van de bouwstenen voor eiwitten..
God schiep de dieren naar zijn aard staat er in Genesis, vandaar uit zijn ze verder geevolueerd.
Micro evolutie is bewezen, ook door Darwin.

Macro evolutie is een farce..en kan niet.
Wat was er eerder het hart of de bloedvaten.
De mond of de maag.
De bloemetjes of de bijtjes.
Hoe is het denken ontstaan.
waar komt de materie, ruimte, tijd, energie en natuurwetten vandaan.. enz enz.

Van niets naar een mens, zomaar.. onmogelijk.

Toegevoegd na 28 minuten:
Bovendien complete tussenvormen ontbreken en daar zouden er zeel veel van moeten zijn met macro evolutie.

Toegevoegd na 28 minuten:
Bovendien complete tussenvormen ontbreken en daar zouden er zeel veel van moeten zijn met macro evolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De evolutietheorie is de toch de natuurwetenschappelijke verklaring voor het leven op Aarde.
Zijn voor mij goede vragen.. u bestaat toch ook uit materie, en heeft te doen met ruimte, tijd, energie en natuurwetten.
Lijkt me dus een wetenschappelijk vraagstelling en van toepassing op de big bang theorie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de koran staat wat anders, waarom zou je de bijbel wel geloven en de koran niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens biologen lukt dit niet.. maar ik ben geen professor. Ik weet wel dat zo geen boon precies kunnen namaken en dat deze dan gaat groeien. Men weet veel, maar eigenlijk nog zo ontzettend veel niet, het leven is zo enorm complex.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat we ze niet vinden, je tussen voren betekend niet dat ze niet bestaan. Voor de rest kan het volgens de wetenschap wel, van niks naar de mens. Dezelfde wetenschap overigens die er voor zorgt dat je via je computer deze vraag kan stellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jorryt/ Ik weet niet of je dit dezelfde wetenschap kunt noemen. Informatica gaat uit van feiten en natuurwetten.
Evolutietheorie gaat niet alleen uit van feiten want die ontbreken, daarom heet het ook een theorie, Ik geloof in Jezus omdat ik geloof in een God van liefde.
De Here Jezus was 1 met de Vader. En Zijn leven was een voorbeeld voor ons allen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En vanuit welk niet feit gaat de evolutietheorie dan uit? Ik heb niks tegen het geloof, maar als gelovigen het over wetenschap gaan hebben gaat het altijd een beetje kriebelen, maar nogmaals ik denk dat geloof goed is en dat de aarde anders een ramp zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er ontbreken cruciale schakels voor bewijs voor de evolutietheorie, men hoopt dit nog te vinden zegt men.. Ook houdt de wetenschap geen rekening met ingrijpen door God. Bijv. tijdens de schepping en zondvloed.
Hoe oud was Adam bij de eerste dag, voor de gelovige 1 dag en voor de wetenschap mogelijk 30 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou je deze onzin alsjeblieft ergens anders willen gaan verkopen? wat je hier zegt is puur gestoeld op onwaarheden. Macro-evolutie is het logische gevolg van jarenlange micro-evolutie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zijn uw woorden.. niet de mijne.
Welke onwaarheden heb ik vermeld ? 1 simpele vraag voor u, wat was er eerder de mannetjes of de vrouwtjes ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor thebartender, als je het leven niet snapt zeg dan maar gewoon niks. Als je het over god wil hebben ga dan maar naar de kerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
viridiflavus - bedankt voor je antwoord.
Ik denk er heel anders over..
het lichaam en de natuur is echter te complex voor deze simpele beredenering. Bovendien alle fossielen die gevonden zijn, laten overblijfselen van een kant-en-klaar dier zien. „Geen van de dieren is voor 25, 50 of 75 procent op weg om te veranderen.
Hier hadden vele tussenvormen van gevonden moeten worden. Maar als je een site met de vele gevonden tussenfossielen of andere harde bewijzen van je veronderstellingen kan doorsturen hou ik me graag aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volledig akkoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://evodisku.multiply.com/journal/item/885/Trilobieten_
"De enige mutaties die bekend zijn, zijn mutaties die de informatie in de genen lichtjes wijzigen of mutaties die informatie laten verdwijnen."
Dit is waar.
Mutaties zijn klein en willekeurig.

"Maar dat zijn niet het soort mutaties die nodig zijn voor evolutie"
Dit is niet waar.
De evolutie draait juist op kleine willekeurige veranderingen. En selectie zorgt ervoor dat de veranderingen die negatief uitvallen niet door gaan naar volgende generaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoezo? Eén mutatie kan voldoende zijn om een bloem rood te maken in plaats van blauw. Als rode bloemen beter zijn dan blauwe bloemen, is dat een zinvolle mutatie.
Dit is inderdaad weer een uitspraak van iemand die zeg niet niet genoeg in evolutie verdiept heeft. Evolutie beweert namelijk niet dat er in een keer grote hoeveelheiden nieuwe, zinvolle informatie aan een organisme wordt toegevoegd. Een quote die hierop lijkt is, dat mutaties altijd slecht zijn en dat we eindigen als de hulk. Niet dat er geen evolutionaire voordelen zijn aan de hulk, maar dat is iets anders. Evolutie beweert wel, dat er door mutatie veranderingen optreden. Dit gebeurd super langzaam. De verandering moet namelijk optreden in een actief gen, geplaatst in een geslachtscel die nog gebruikt gaat worden ook. Vooral bij mannen is dit een kriem, er gaan immers miljarden dood. Maar goed, dit is gebeurd en er is een kleine verandering aan het organisme toegevoegd. Waarschijnlijk is dit niet eens merkbaar, veranderingen als een vleugel of staart zijn uit of the question en onzin. Maar er kan wel een hele kleine verandering worden toegepast. Bijvoorbeeld het haar kan wat blonder zijn. Door natuurlijke en sexuele selectie kan dit een voordeel zijn. Nou denk je natuurlijk, ja daag dat duurt te lang, zoals vele gelovigen ook gezegd hebben, maar weer hebben ze het mis. Want we zijn al 3.5 biljoen jaar aan het evolueren. 3.499.997.999 jaar later, werd de bijbel en genesis geschreven. Ik hoop dat je nu niet zo snel meer verward zal worden door valse uitspraken, die gelovigen (en ook niet gelovigen) (maar vooral gelovigen) wel eens doen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Mutaties kunnen overigens wel slecht zijn! Kanker is bijvoorbeeld een mutatie ziekte. Hierbij "zegt" het DNA eigenlijk tegen de cel, ga delen en nog meer delen! Maar in de evolutie komen de slechte mutaties niet naar voren, omdat niemand daarmee wil paren, jij zou immers ook niet met een paars persoon paren. Daarom sterft het gen uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sinds wij evolutie waarnemen, hebben wij, naar mijn verluid inderdaad nog geen enkele vorm van evolutie waargenomen. Maar je moet snappen dat wij niet een anatomische kaart bij houden van elk dier. Laat staan dat we die van het jaar, ik zeg maar wat, 0 hebben. Er is geen vergelijkingsmateriaal. Toch is evolutie gebaseerd op principes die waar zijn. Wij weten dat er mutaties plaats vinden en het is, voor de meeste logisch dat er natuurlijke en seksuele selectie plaatsvindt. Dat al deze waarheden een theorie genoemd worden, is omdat er geen praktisch bewijs, (op fosielen, mutaties en wat anders na) is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat snap ik en is ook een goed punt, maar vaak zijn deze verhalen in dezelfde trent geschreven.
Hele interessante vraag.
Mijn benadering is misschien apart, ik ben benieuwd wat je ervan vindt:

Als je gelooft in de evolutietheorie stamt alle leven af van eencelligen (zie ook de link).

In de loop van de tijd zijn daar verschillende organismen uit voortgekomen.

Het feit dat deze verschillende organismen nu verschillende hoeveelheiden erfelijk materiaal bevatten zou je als bewijs kunnen zien dat mutaties wel degelijk informatie hebben toegevoegd.

Ik zat trouwens even te zoeken naar een leuk voorbeeld en kwam daar tegen dat nu bekend is geworden dat de watervlo meer genen heeft dan de mens (zie link 2). Ik had natuurlijk juist een voorbeeld andersom willen noemen dus dit maakt het wel apart.

Maar het feit blijft dat het ene organisme dus meer informatie in zijn systeem heeft dan het andere
amigo
13 jaar geleden
Een interessante vraag.
Ik moet zeggen, nee. Hij heeft geen gelijk volgens mij.
Mutaties hebben denk ik pas effect op lange termijn, net als de hele evolutie van de mens. Daar zijn we tenslotte al eeuwen (zo niet langer) mee bezig.
Ikzelf heb twee stuitjes (staartbeentjes), en merk dat het wel werkelijk iets toevoegt aan mijn bestaan, al is dat vergeleken met de evolutie maar een zeer korte periode.
Het is voor mij hierdoor makkelijker om met twee benen op de grond te blijven en me bewust te blijven van mijn lichaam, en dus ook wat het nodig heeft.
Volgens de (sorry, ik weet geen beter woord) esoterie is je staartbeentje de plek waar je connectie maakt met de aarde en dus helder blijft, geaard.
Een lichtelijke (!) afwijking op jouw vraag, maar misschien kan je er toch iets mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je dat jouw twee staartbeentjes een vorm van evolutie zijn? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Feitelijk is het een mutatie, het was meer een voorbeeld van fysieke veranderingen die op grote of kleine schaal kunnen plaatsvinden als dat nodig is.
Om eerlijk te zijn weet ik relatief weinig over het evolutionele proces, vind het wel erg boeiend :)
Ik heb de artikels niet gelezen, omdat ik er zo al honderden heb voorbij zien komen. Altijd goed voor wat sensatie. De kritiek is terecht. We hebben zelfs in de meest bestudeerde organismen (vooral de mens dus) nog geen aanzet gezien naar verdere evolutie door mutaties. Met zo’n enorme populatie en intensief studiewerk, komen er bepaalde principes wel onder druk te staan. Je ziet direct dat het fout zit m.b.t. o.a. mutatiefrequentie, terugmutatie, mutatieoverdracht, kritische (nieuwe) populatiegrens en overgangsvormen, ook het survival of the fittest-principe als belangrijke "drive" staat onder druk. Geen enkele ernstige onderzoeker ontkent dat. Het zijn de fanatiekste onder de fans die beweren dat de theorie alles perfect verklaart. Vooral omdat het zo wordt/werd aangeleerd in het onderwijs. Maar het gaat wel degelijk om een evolutieTHEORIE. Het principe lijkt het meeste te verklaren, er zijn geen kandidaten wetenschappelijk onderbouwde theorieën die beter presteren. Het a posteriori principe stelt dan ook dat er nog nobelprijzen te winnen zijn; er is nog veel aan te tonen. Nog zoveel dat ik persoonlijk denk dat de theorie nog fundamenteel bijgewerkt zal worden en dat externe factoren (niet E.T. dus) een nog veel grotere rol zouden spelen dan momenteel wordt aangenomen. Maar tot nu toe is er geen enkel BEWIJS dat de theorie fundamenteel FOUT zit. Dus vanuit wetenschappelijk standpunt is er dus nog steeds geen enkele reden om ze te verwerpen. Als je de Big Bang of de relativiteitstheorie op deze wijze aanpakt, kan je ze ook naar de vuilbak verwijzen. Daar zitten ook nog heel wat hiaten in. Om over Quantum nog maar te zwijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hele evolutie hangt af van mutaties, zonder mutaties zou er geen variatie bestaan.
Als we het over mutaties hebben, bedoel ik spontane mutaties in gameten en dus geen geïnduceerde mutaties, die ontstaan door mutagenen.
De veranderingen die ontstaan door mutaties zijn pas merkbaar over een lange periode: vele generaties. En dus niet in 1 individu. David Sorensen heeft dus gelijk als hij zegt dat er nog nooit een mutatie is ontdekt die grote hoeveelheden nieuwe, 'zinvolle'(???) informatie in 1 organisme is toegevoegd, maar dat ontkracht de evolutietheorie totaal niet.
De evolutietheorie is een theorie, maar er zijn al genoeg wetenschappelijke bewijzen om evolutie een feit te noemen:
-Directe observatie van evolutionaire veranderingen.
-Fossiele verzamelingen.
-Homologie (anatomische en moleculaire homologie).
Mensen die de evolutietheorie proberen te ontkrachten zijn dan ook vaak religieuze mensen als David Sorensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar het komt ook wel voor dat een chromosoom zich verdubbelt, of een gedeelte afsplitst en weer met een ander chromosoom combineert. Na verdubbeling van genetisch materiaal heb je als het ware een soort zandbak met genen die je niet echt meer nodig hebt, omdat het gen ook nog op een andere plek werkzaam is. Als hierin een tijdje mutaties plaats vinden die op zichzelf niet erg zinvol zijn kan het zijn dat er na een x aantal mutaties wel zinvolle eiwitten gevormd blijken te worden, die iets anders doen dan het eiwit dat oorspronkelijk werd gevormd.
Met andere woorden, je hebt niet meteen 1 zinvolle puntmutatie nodig om een genetische verbetering te krijgen, het kan zijn dat een niet werkzaam gen na meerdere mutaties en recombinaties toch iets zeer nuttigs gaat produceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij geeft een verkeerd beeld van evolutie.

Hij zegt dat de enige mutaties die optreden, mutaties zijn die de informatie van de genen lichtjes wijzigen. Dat klopt.

Hij gaat door met de bewering dat dit niet de mutaties zijn die nodig zijn voor evolutie. Dat is onjuist.

Zet vele kleine wijzigingen op een rij, en je hebt evolutie. Dat is nu juist het kernpunt van de evolutiegedachte.

Een voorbeeld om het te verduidelijken.

Oorspronkelijk waren er eencelligen. Een heel kleine wijziging was voldoende om ervoor te zorgen dat de cellen, na celdeling, elkaar niet direct loslieten, maar enigzins aan elkaar bleven kleven. Zo ontstonden klompjes cellen. Erg nuttig, vooral als die klompjes cellen slijmlagen konden vormen en daardoor een vaste plek op een steen konden bewonen.

Een volgende kleine wijziging was voldoende om niet meer op een steen te blijven kleven, maar om als klompje door het water te zweven. Ook heel nuttig, want zo kon je meer voedsel krijgen.

Nog een kleine wijziging was voldoende om de buitenste cellen van zo'n klompje wat steviger te maken, en de binnenste cellen zich wat meer bezig te laten houden met het verwerken van het opgenomen voedsel. Ook heel nuttig, want zo was het klompje beter bestand tegen de gevaren van de buitenwereld, terwijl toch alle cellen voldoende voedsel hadden.

Enzovoort. Zo ontstonden uiteindelijk de meercellige wezens met gespecialiseerde organen.

--

Een ander voorbeeld is het oog. Om vanuit het niets een oog te laten ontstaan, zijn heel veel mutaties nodig. Veel mensen denken dat dat niet kan.

Maar het kan wel. Enkele tientallen mutaties zijn genoeg. Elke mutatie uit die serie biedt een klein voordeel.

Dus ook hier geldt dat David Sorensen gelijk heeft wanneer hij zegt dat er niet één mutatie is die *alle* informatie toevoegt die nodig is om een oog te vormen. De enige mutaties die bekend zijn, zijn (zoals hij zelf zegt) mutaties die de genen lichtjes wijzigen. Dat zijn precies de mutaties die, bij elkaar gevoegd, gedurende miljoenen jaren, een functionerend oog hebben opgeleverd.

--

Kort samengevat: zijn beweringen zijn juist, zijn conclusie niet. Die kleine mutaties zijn JUIST de mutaties die voor evolutie zorgen.
Cryofiel