Komen muggen nou wel af op licht of niet?

Ik hoor alijd verschillende dingen. Laatate tijd ging ik er vanuit van niet, maar mensen beweren anrs. Ik wil eruit zijn voor eens en voor altijd.

Toegevoegd na 17 minuten:
Ik had moeten zien aankomen dat er dus an beide kanten antwoorden worden gegeven. Wie kan mij overtuigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
3.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou heel gemakkelijk te onderzoeken. Je doet een keer de deur wagenwijd open met het licht aan. En een keer zonder licht. En dat doe je als er relatief veel muggen in de lucht zijn. Op dit moment zijn er niet genoeg om dat te onderzoeken. En dan zie je het verschil. Honderden muggen of een paar of misschien niks. Ik zou wel ergens aanders gaan slapen met dat licht aan.

Het beste antwoord

Muggen komen niet op licht af.

Het heeft geen enkele zin om het licht te doven omdat de muggen er anders op af komen. Toch blijven veel mensen geloven dat dit wel zo is, zegt entomoloog Willem Takken van de Landbouwuniversiteit in Wageningen in de Telegraaf.

Veel insecten komen op het licht af, maar geen muggen, aldus de insectenkenner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan wel zo zijn, maar s'avonds zie je wel eens van die masale muggenzwermen rond de lantarenpalen. En dan heb ik het niet over andere insecten, maar van die bijna zwarte muggenzwermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou weet t helemaal niet meer. Ben helemaal van mn stuk gebracht;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK denk dat ik ga voor de Antroploloog

Andere antwoorden (5)

Ja, ik heb zo'n dubbele TL UV muggenkiller en in de zomer vliegen ze er massaal in en worden ze geëlektrocuteerd.

Daarnaast komen ze ook op geur af.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het schijnt dat de lampen CO2 produceren http://www.blizzz.nl/index.php?sId=50005

Toegevoegd na 14 minuten:
Als ik het nog eens nalees, staat er dat de UV lamp geen O2 produceert..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muggen komen af op warmte en een lamp straalt ooknwarmte uit daarom zitten ze vaak bij lampen en op je huid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze komen ook op warmte af, Zie mijn eerste link.
Dus plusje van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie net dat de UV en warmte zorgt voor extra aandacht. maar de CO2 en de geur is wat ze aanlokt.
'In tegenstelling tot wat velen beweren, komen steekmuggen zoals de malariamug niet af op licht, wel op zweetgeur en CO2. '

'Steekmuggen gebruiken zicht maar nemen voornamelijk geuren en temperatuursverschillen waar om de gastheer op te sporen. De meeste muggen, zoals de Culex pipiens bijten zoogdieren en vogels, die eerst visueel worden opgespoord. Geuren en warmteverschillen worden pas opgemerkt als de mug dichterbij is. Muggen hebben aanpassingen om stoffen die door dieren worden uitgescheiden waar te nemen. Het gaat dan niet om ontlasting of urine maar geschat wordt dat zo'n 300 tot 400 verschillende stoffen worden uitgescheiden door het zweten, en zo'n 100 verschillende stoffen bij het uitademen.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoorde laatst dat ze afkomen op geur en warmte. Hierbij dus de warmte van de mens en ook de warmte van het licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou als het donker is buiten en ik houd de deur open en het is licht in de kamer dan komen ze gezellig op visitie hoor.

Ik zie ze gewoon naar binnen vliegen die drakula's. Ik wil hun bezoekjes niet, ook al prikken ze me niet. Maar dat gezoem bij mn oren als ik wil slapen vind ik niet gezellig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk ruiken ze je zweetvoeten, waardoor ze naar binnen komen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat het buiten kouder is dan binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer als ik die had dan zouden ze juist niet binnen moeten komen. Als dat zo was dan had ik nog liever zweetoren. Want ook al prikken ze me niet dat gezoem om mn oren is verrrrrschrikkkkkkkkkkkkkkelijkkkkkkkkkkzzzzzzzzzzzzzzzzz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar als je het licht uit houdt komen ze ook gezellig op visite. daarmee is aangetoond dat ze niet op het licht afkomen.