een hoge osmotische waarde, betekent dat dat er juist water opneemt of afgeeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
12.4K

Het beste antwoord

Een hoog osmotische waarde, betekend dat er een hoge concentratie opgeloste stoffen aanwezig zijn. Dit wil dus zeggen dat je meer water zult opnemen, en minder zult uitscheiden in die periode dat de waarde hoog is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Mij lijkt ,dat er dan eerder vocht doorheen gaat , door osmose en defussie .maar je zou je vraag wat duidelijker kunnen stellen .want er bestaat tegen wordig ook omgekeerde osmose
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op de middelbare school leer je dat de netto verplaatsing van water naar de plaats met de hoogste osmotische waarde gaat (de plaats met de meeste opgeloste deeltjes). Maar dit is maar het halve verhaal.
In werkelijkheid vindt de verplaatsing van water plaats naar de laagste waterpotentiaal (Ψw).
De waterpotentiaal is te berekenen met:
Ψw=Ψp+Ψs+Ψm
Waarin: Ψp= drukpotentiaal =turgordruk
Ψs=osmotische potentiaal
Ψm=matrixpotentiaal
De drukpotentiaal is de fysieke druk in het systeem, bijvoorbeeld in een cel als gevolg van wateropname (turgor). Ψp is gedefinieerd t.o.v. atmosferische druk, die als nulpunt van de drukpotentiaal is gekozen.
De osmotische potentiaal is het deel van de waterpotentiaal dat afhankelijk is van de opgeloste stoffen. Ψs=0 in zuiver water en neemt evenredig af met de toename van de som van de concentraties van opgeloste deeltjes. Ψs is in een oplossing dus altijd negatief!
De matrixpotentiaal ontstaat in een systeem wanneer zich daar moleculaire oppervlakken bevinden die de beweeglijkheid van watermoleculen remmen. In de meeste gevallen is de bijdrage van de waterpotentiaal van een volgroeide plantencel veel kleiner dan die van druk en opgeloste stoffen en wordt daarom vaak verwaarloosd.
Hieruit blijkt dat water niet altijd naar de plaats met de hoogste osmotische waarde stroomt!
Stel je legt een plantencel in zuiver water. Voor de het zuivere water geldt: Ψw(zuiver water)=o. Laten we ervan uit gaan dat de turgordruk in de cel 2 bar is, dan geldt Ψp=2. En stel dat er 0,5 molair opgeloste deeltjes in de cel aanwezig is, dan geldt Ψs=-1,48 (Een ideale oplossing van 1M heeft een Ψs=-2,44 bij 25 graden Celsius). Ψw(plantencel)=2+-1,48=0,52
De nettoverplaatsing van water vindt plaats naar de laagste waterpotentiaal. In dit geval dus UIT de cel, want de waterpotentiaal is buiten de cel lager dan er binnen.
Ondanks dat de osmotische waarde in de cel hoger is dan de waterpotentiaal van het zuivere water!