Welk dier sprong vrijdag over het water?

Vrijdagavond hebben we een flink stuk geroeid. Onderweg even aangelegd bij een eilandje.

Een paar meter uit de oever sprong een insect over het water. Het zag eruit als een schrijvertje (dat in sommige streken schaatsenrijdertje wordt genoemd). Het was echter veel groter, drie of vier keer zo lang.

En waar schrijvertjes over het water lopen zonder van het water los te komen, maakte dit insect sprongen. Nooit liep het als een schrijvertje. Het legde vele meters af, springend als een kikker, maar dan over het wateroppervlak.

Wat was dit voor insect?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit was op dezelfde plek waar ik een paar weken geleden de waterschorpioen zag - http://www.goeievraag.nl/vraag/waterschorpioen.15597 .

Toegevoegd na 1 week:
Dank voor de antwoorden.

Het insect leek het meest op een grote schaatsenrijder, wat minder op een oeverloper. Wat echter niet klopt, is dat dit insect de hele tijd duidelijk sprong - dat doen schaatsenrijders en oeverlopers niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (2)

Kijk even op deze site over waterkevers:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Hydrophilidae?uselang=nl#mw-subcategories
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, dat is wel vaag omschreven. Een schrijvertje (onderste afbeelding) is overigens wat anders dan een schaatsenrijder, zie bijgaande bron, daar wordt het mooi op uitgelegd. Een schrijvertje is toch echt een plompe kever (bovenste afbeelding).

Andere opties zijn de vijverloper (1 cm) of de oeverwaterspin, maar ik neem aan dat je dan wel had omschreven dat het een spinachtige was. Een waterspringstaart hopt maar is 1,5 mm groot. Die zal het dus niet geweest zijn.