Waarom kunnen mensen hun gevoelens uiten door te huilen? Ik zie het evolutie technische voordeel hiervan niet...

Overleefden op een gegeven moment de mensen die huilden wel en de anderen niet?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Huilen is net zo gezond dan lachen, erger nog, huilen is zelfs nog beter. Mensen die zeer vervelende dingen meemaken zijn vaak van huisuit gewend om alles maar weg te stoppen en proberen te vergeten en zeker als man zijnde nooit te huilen Het is ons geleerd dat huilen zwakte is. Door het alsmaar wegstoppen van verdriet kan de mens uiteindelijk ziek worden, ja zelfs kanker van krijgen!!!!! Tienduizenden mensen krijgen tegenwoordig therapie om van al dat weggestopte verdriet af te komen. Tijdens deze therapie wordt er veel gehuild en dat is goed. Huilen is dus een manier om van onverwerkt verdriet af te komen, soms ook van geluk!! Alleen de mens kan huilen maar ook alleen de mens kent zoveel emotie ,dat is bij dieren veel en veel minder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

een lichamelijke uiting van je emoties, je lacht toch ook
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
evolutionistisch voordeel veronderstelt een doel, en daar geloven ze nou juist niet in. Misschien moet je veronderstellen dat huilen wel gewoon helpt waardoor je je weer langere tijd beter voelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gevoelens opkroppen geeft spanning en dat is niet echt bevordelijk voor je welzijn.
Daarnaast zijn emoties überhaupt niet handig voo de evolutie. Als evolutie werkelijk zo krachtig is als wordt beweerd, dan sterven alle wezens met gevoelens uit, want die zijn meestal destructief. Daarnaast sterven alle altruïsten uit. Misschien is gewoon niet alles uit de evolutietheorie te verklaren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een extra mogelijkheid om je emoties/gedachten aan andere individuen te tonen wat wel degelijk handig kan zijn
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het uiten van emoties zodat deze door anderen kunnen worden herkend is natuurlijk een voordeel, maar volgens mij bedoel jij: waarom nu juist huilen? Waarom die verstoorde traanvochtproductie en middenrif?

Voor volwassenen heeft huilen overduidelijk geen enkel nut, maar gedrag dat voor baby's noodzakelijk kan zijn om te overleven, verdwijnt nu eenmaal soms niet helemaal. Waarom zou het ook als het eigenlijk ook geen kwaad kan, zo'n vreemd instinct als huilen.

Maar waarom is het voor baby's zo van belang dat ze hun ongemak (en dus hulpbehoevendheid) op deze manier uiten? Het geluid lijkt mij logisch te verklaren. De middenrif- en keelspieren van de baby gaan automatisch zo functioneren dat het kind met het grootste gemak een penetrant en verdragend lawaai laat horen, zodat de moeder er als de kippen bij is.

Maar waarom die tranen dan? Er zijn theorieën die zeggen dat dit de manier is om onmiskenbaar te kunnen vaststellen dat het deze hulpbehoevende emotie betreft. Oftewel, een baby kan echt niet faken dat ie verdrietig is, want dan zou al dat water niet uit de oogjes stromen.

Zelf vind ik dit wel een waarschijnlijke uitleg. Je kunt je bijna voorstellen hoe dit proces geëvolueerd is. Van het instinctief knijpen met middenrif en keel en gezicht om zo hard mogelijk te kunnen schreeuwen, waarbij de ogen wat traanvocht uitknepen, tot het steeds herkenbaarder worden van de emotie doordat de ogen steeds meer traanvocht gingen produceren.