Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe oud wordt een scholekster?

Ik keek laatst op een open dag van Landschapsbeheer naar weidevogels en kwam op de vraag toen een vrijwilliger van weidevogelbeheer zei dat je naar dezelfde vogel zit te kijken van jaren her. Ze komen kennelijk naar hetzelfde plekje terug om te nestelen. Wat knap van die beesten! Het is dus belangrijk om dat specifieke weiland met rust te laten in de broedperiode, en dit is dan een van de redenen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

scholeksters kunnen tot 30 jaar oud worden. Deze vogels zijn bijzonder gehecht aan hun territorium, zelfs zo zeer dat ze de plek trouw blijven ook als deze door veranderde omstandigheden niet meer zo gunstig is.
(Lees meer...)
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via vogeldagboek en Harteman wildfowl ontdekte ik dat ze gemiddeld 15 jaar oud worden, de oudste was zoals men hier ook zei 43, in Den Oever was er één gevonden van ruim 33 jaar. Heel trouw aan hun nestplek zijn ze de eerste jaren niet, volgens SOVON, en ze maken tegenwoordig ook nesten op daken! In Utrecht zag ik het jaren geleden met mijn eigen ogen. Dank voor de bron wikipedia.

Andere antwoorden (3)

Rond 12 jaar, maar de oudste die bekend was, werd 43 jaar !
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ong 12 jaar
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij wordt behoorlijk oud en kan gedurende 20 en soms wel 30 jaar voor nageslacht zorgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding