Kans op gekleurde ogen ??????

Hallo , nou mijn situatie is zo ik heb zelf donkere bruine ogen en mij patner ook . Mijn vader heeft groene ogen en me nichtjes en neefjes ook ,mijn moeder en broertjes zusje hebben bruine ogen en mijn man de familie heeft ook donkere ogen ik wil heeeeeel graag dat me kind gekleurde ogen krijgt is dat kans wel????
Xxxxx

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
MissBiggie
13 jaar geleden
Wat is er mis met bruine ogen? Ik heb ze zelf ook, naar volle tevredenheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou me als ik in verwachting was wel over hele andere zaken zorgen maken, zoals gezondheid en of het helemaal compleet is.
Waarom? Ten eerste is de kleur van je ogen niet echt bepalend voor de rest van je leven, ten tweede is het iets waar je geen invloed op uit kan oefenen. dus is het een beetje zonde van je tijd om hier heel erg lang over te filosoferen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is ze niet in verwachting, maar gewoon jong en aan het fantaseren over haar droombaby :) Mag best, maar is niet realistisch. Ik ben zwanger en de kleur ogen is idd wel het laatste waar je je druk om maakt, dus ben het helemaal met je eens suussuus. Neemt niet weg dat ik er wel nieuwsgierig naar ben.

Antwoorden (3)

Die kans is zo'n 1/4, bruin is overheersend dus is de kans daarop veel groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt 2 genen die de kleur van je ogen bepalen. Je partner heeft dat ook. Je kan maximaal 1 gen doorgeven dus die kans is 1/2. De kans dat je partner dat doorgeeft is ook 1/2. Vermenigvuldiging geef een maximale kans van 1/4.

Echter... Als jij òf je vrouw/vriendin 2 genen hebben die bruine oven geven, dan krijgt je kind die 100% zeker omdat bruin dominant is aan blauw, groen of grijs. Bij een mix in genen van je kind (bijvoorbeeld de genen voor bruin en blauw) is de kleur ogen bepaald door het dominantere gen.

Genetica blijft deels kansberekening, maar dan moet je wel alle opties open houden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is bijna onmogelijk dat dat gebeurt. Andersom kan wel als 2 mensen met blauwe ogen een kind met bruine ogen krijgen omdat er in de chromosomen toch nog iets bruin zit maar andersom komt dat bijna niet voor omdat bruin dominant is over kleur. Zelfs als een van jullie 2 gekleurde ogen zou hebben is de kans nog groter dat je kindje bruine ogen krijgt. En ik heb zelf 2 hele blauwe ogen en ik zou willen dat ze bruin waren dus zit daar nou maar niet over in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt... (-) blauwe ogen hebben en toch een bruin gen? Niet mogelijk... Andersom wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als bruin dominant is kan je een bruin en een blauw gen koppelen en dus toch bruine ogen hebben. je kan dan het blauwe gen wel doorgeven. als je blauwe ogen hebt, MOET je dus 2 genen hebben voor blauwe ogen. hoe wil je dan een gen voor bruine ogen doorgeven? het is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pointbreak Ik ben nooit zo goed geweest in biologie maar een ding heb ik wel onthouden: in blauwe ogen kan toch nog bruin gen zitten. Waardoor het kind bruine ogen krijgt.