een duif heeft bij ons op de lamp aan de nok van de schuur boven de trampoline een nestje gemaakt met 2 eitjes ze is 1,5dag niet meer geweest wat nu ?

waarschijnlijk was de keus van de turkse tortel niet zo goed , veel te druk natuurlijk met kinderen in de tuin , moet ik het nu weghalen of toch nog even afwachten ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Nog even afwachten lijkt mij het beste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stel Turkse tortels maakt hier elk jaar een nest in de wilg in de tuin. Van tortels is bekend dat ze soms wel 6 nesten per jaar maken, en dat er vaak maar 2 succesvol uitgebroed worden.
Als je ziet hoe miniem het nest is, snap je dat ook wel, en als je weet dat de slimmerds vorig jaar in november nadat hun nest compleet uit de boom gewaaid was, een nieuw nest gingen maken èn eitjes legden, dan snap je ook dat het vaak mis gaat.
Maar het eerste nest van dit jaar heeft inmiddels tot 2 grote torteljongen geleid en ze zijn druk bezig met het voorbereiden van de tweede leg ;-)
Hou het nest in de gaten, als er de komende dagen ook geen tortel op zit te broeden kun je het beter weghalen.
De kans is dan groot dat ze inmiddels elders een nest aan het bouwen zijn.