Zou je kunnen uitsluiten dat planten gevoelens hebben?

Je zou kunnen denken dat planten ook gevoel hebben. Bijvoorbeeld dat kleine plantjes niet graag in een te grote pot staan; dat ze floreren bij bepaalde muziek; dat ze niet goed gedijen als het baasje er niet is e.d.
Kun je je voorstellen dat planten wel gevoelens hebben, alleen dat ze die niet kunnen communiceren met ons mensen? Per slot van rekening zijn planten toch weer iets anders (hogers) dan wrochtsels. Ze kunnen ziek worden en doodgaan.
Welke emoties zou je een plant kunnen toedichten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Je mag niets uitsluiten denk ik. En ik ken publicaties over mensen die tegen hun planten praatten op grond waarvan de planten beter bleken te gedijen.
Het is zo niet waarneembaar dat planten een gevoelsleven hebben maar dat wil natuurlijk niets zeggen.
Van mensen die aura's kunnen zien, weet ik dat zij ook bij planten aura's kunnen waarnemen die zouden kunnen duiden op een bepaald gevoel.
Ik persoonlijk geloof dat planten zowel als dieren een bepaald groepsgevoel met elkaar delen.
Sommige dieren en planten op een hoger nivo zouden wat meer individualistischer zijn in hun gevoelens bijv.de dolfijn en de olifant.
En bij de planten de bomen, de hele oude met name, soms voel je daar een prachtige energie om heen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- Aura's bestaan niet. - Tegen planten praten, of ze muziek laten horen, maakt niet uit. - Dat planten beter *lijken* te groeien wanneer je tegen ze praat, is al een paar decennia geleden uitvoerig verklaard. - Dat jij een energie voelt, zegt meer over jou dan over de boom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat je niet gek maken hoor pieker, bomen stralen energie uit, zie ook mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, Lampje, Rotaluclac, bedankt voor jullie duidelijke reacties. Oei, oei, dat valt niet mee, als iemand zo'n antwoord geeft, dat is duidelijk....
En Eddijst en Monique, ik ben het gewend deze heftige afwijzingen, maar zo bedankt voor jullie positieve bijdrage.
Mijn partner is een exacte wetenschapper en bestrijdt mijn stellingen te vuur en te zwaard, maar na 4 jaar samen heeft hij zelfs ontdekt dat dit onderwerp meerdere kanten heeft.
Godzijdank stelt hij zich open, weliswaar vol met kritiek, maar hij is bereidt verder te kijken......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist pieker, nooit denken dat je het weet, want misschien weet je het helemaal niet, of weet je er maar een heel klein beetje van, en moet de rest nog komen.
Maar zo denken de ontkenners er ook over, die denken dat wij niet verder kijken en star zijn in ons denken.
Maar wij zijn allemaal zoekende.
Maar niet allemaal de zelfde kant heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel Eddijst, perfect gezegd, ik ga er een heerlijk glas wijn op drinken!
Morgen zien, kijken, zoeken, ontdekken we weer verder, groet en een fijn avond, Pieker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kneemderookeen!

Andere antwoorden (8)

Dat planten emoties zouden hebben gaat me net iets te ver.
Daar is wel een mooi verhaal over van Roald Dahl.
Wel is het zo dat planten reageren op allerlei prikkels uit de omgeving, licht, geluid, warmte, vochtigheid en samenstelling van de aarde, stand van de zon, verwondingen etc. Dus ja...op een bepaald niveau is er wel sprake van gevoel. Al denk ik niet dat mijn bonzai me herkend als ik thuis kom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kijkt naar de vleesetende plant, zou ik zeggen, zeker, voelt deze plant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal onzin en zweverij.
Planten hebben emoties noch gevoel.
Direct noem je me nog een folteraar als ik het gras ga maaien.
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Lekkere aandacht, je doormidden laten knippen.
Probeer nou planten geen menselijke eigenschappen toe te dichten.
Dat deed die gekke Prinses Irene ook al, die praatte met bomen, ze wacht nog steeds op antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar gaat dat verhaal van Roald Dahl over!
Planten kunnen hun omgeving waarnemen.
Ze kunnen licht waarnemen.
Ze kunnen afstanden in schatten en daar met de groei rekening mee houden.
Ze zouden ook menselijke emotie kunnen waarnemen. Waarschijnlijk is deze emotie ook een vorm van energie.
Planten geargeren op energie die andere planten uitstralen en houden er rekening mee.
Al mijn hele leven ben ik met planten bezig.
Zo ontdekte ik een plantensoort die vooral naar het donker toe groeit, 5 keer sneller naar het donker dan naar het licht!!!
Een andere plantensoort die omhoog klimt, kan de afstanden inschatten van zijn omgeving en deze verdelen onder het aantal nieuwe scheuten, zodat iedere nieuwe scheut evenveel veel ruimte heeft.
Ook al is deze ruimte niet boven hem maar onder hem, hij groeit hierdoor dus ook naar beneden terwijl het een klimplant is, dit verschijnsel is wel heel opmerkelijk!!
De plant moet dus sensors hebben en met de zwaartekracht mee omlaag groeien!!!
Bij het vast houden van een plant ,weet/voel ik hoe het met hem gaat, maar wat voel ik dan, of wel ,wat zendt een plant dan uit wat ik kan waarnemen???
Een plant heeft dus gevoel en kan zijn omgeving waarnemen, alleen op een andere manier dan wij.
Is dat dan ook emotie? Het lijkt er wel op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is geen grap Lampje, ik kan dat al een jaar of 20.
Kan het zelf ook niet verklaren.
Mensen met groene vingers hebben denk ik ook zo iets,ik heb ook daarbij onmogelijke dingen gezien.
Maar misschien zendt de plant niets uit en ligt het aan de persoon zelf, maar dan nog blijft het onverklaarbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eddijst, ik herken het helemaal +1
planten hebben geen gevoel aangezien gevoel gekoppeld is aan een brein.,dat planten beter groeien als je constant tegen ze praat ligt daaraan dat je door je adem in de directe omgeving van de plant het co2 gehalte verhoogt. planten kunnen echter wel met soortgenoten communiceren door middel van hormonale stoffen, echter over een zeer beperkte afstand, als een plant bijvoorbeeld aangevreten word en een antistresshormoon aanmaakt zullen de planten die in de directe omgeving staan dit ook doen.(nee ik spreek mij niet tegen planten reageren op hun omgevingen en leven op biochemies niveau) planten die te klein zijn voor hun potje doen het minder goed omdat het microklimaat rond de plant niet goed is waardoor de assimilatie en dissimilatie verstoord word,als je een plant in een ruimte zou zetten zo groot als de sahara en je zorgt voor een perfect micro en macroklimaat zal die plant zeker groeien.
emoies dicht ik planten al helemaal niet toe ook weer omdat daar een brein voor nodig is .
dat planten iets anders is (Hogers)dan wrochtels daar heb je volkomen gelijk in je zou zelfs kunnen zeggen dat ze hoger op de evolutionele ladder staan dan mensen, ze zijn nl veel beter in staat om de soort in stand te houden,het regeneratief vermogen is vele malen groter dan van de mens.(hak maar een een been af en doe niets de mens zal vlug sterven.)de voedsel opname is veel eenvoudiger de plant hoeft niet op zoek naar voedsel,de mineralen komen naar de plant, de maximaal te bereiken leeftijd ligt bij planten veel hoger. de voorrplanting is veel effectiever.kijk maar eens of je alle onkruid uit je tuin verwijderen kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel duidelijk verhaal.+1
Planten hebben geen hersenen.
Die heb je nodig om pijn te kunnen registreren. En natuurlijk ook om emoties te kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat een belangrijke eerste vraag is wat emotie dan eigenlijk is, voor je je kunt afvragen of een plant deze heeft. Emoties zijn in ieder geval iets behoorlijk ingewikkelds, en ik zie het vooral als een reactie die onverklaarbaar is gebleken. Eigenlijk gaat het dan gewoon om reacties die niet uitgelegd kunnen worden. En ja, díé zijn er wel... Dus als je die definitie aanhoudt, kun je wel stellen dat planten dingen doen die we niet direct kunnen uitleggen, niet *rationeel* zijn, en dat ze dus emotie zouden hebben.

Maar ook andere definities (reacties die zich vooral richten op soortbehoud?) zouden kunnen gelden voor bepaalde dingen die planten wel of niet doen. (denk bijvoorbeeld aan een cactus die gaat bloeien als hij dood dreigt te gaan van de dorst)

Tegelijk, als ik het puur emotioneel bekijk (hihi) dan komt het er bij me eigenlijk niet in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat ze gevoel hebben, met een leugendetector is getest dat als je een plant wil beschadigen deze een schrikreactie geeft.
Je moet je dan wel echt voornemen om het te doen zelfs op afstand werkt dit.
Als een verzorger iets overkomt reageert de plant ook.
Het leven kent meer overeenkomsten dan verschillen denk ik.