Komt dood door ouderdom in de natuur wel voor bij (voornamelijk grotere) dieren? Of is dat alleen maar een uitzondering?

Zoveel dieren worden tot prooi van een ander, zijn er wel diersoorten die gewoonlijk van ouderdom sterven of valt uiteindelijk elk dier ten prooi aan een roofdier?

Ik kan me voorstellen dat er insectensoorten zijn die door hun grote getale voor een belangrijk deel verborgen blijven voor andere dieren die ze wel zouden kunnen opeten. Maar hoe zit het met vogels, reptielen, zoogdieren? Als ze ouder worden en zwakker, worden ze dan niet gemakkelijker afgemaakt door rivalen of roofdieren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

van olifanten is het bekend dat ze het aan voelen komen als ze van ouderdom gaan sterven en zich dan terugtrekken, blijkbaar ook altijd op dezelfde plek want daar vind je dan ook de beenderen van meerdere dieren Toegevoegd na 6 minuten: dat noem je een olifantenkerkhof maar ik kan niet zo snel een mooie duidelijk link vinden al wordt het wel overal genoemd.

ouderdom komt met gebreken, niet alleen bij de mens maar ook bij dieren. gebreken in de natuur zijn zwakke punten. zwakkere dieren zullen idd eerder ten prooi vallen aan roofdieren. dat is ook de reden dat dieren in gevangenschap (mits goed verzorgd en gehuisvest!) ouder worden dan in de natuur. hoe meer vijanden hoe groter het risico dat het zwakkere dier ten prooi valt. rivalen kunnen een zwakker dier ook verstoten (bv een kuddedier dat niet mee kan komen met de rest) zodat niet de hele kudde gevaar kan lopen.

Ik weet dat oude olifanten soms sterven doordat ze verhongeren omdat hun kiezen afgesleten zijn en ze geen eten meer kunnen vermalen.

Er zijn zat dieren die praktisch geen natuurlijke vijanden hebben die op de loer liggen om ze op te eten (met uitdrukkelijke uitzondering van de 'mens', want die ligt altijd op de loer). Daardoor worden sommige stokoud. Voorbeeld is de reusachtige Blauwe Vinvis, die een jaar of 80 wordt, maar dat is nog lastig vast te stellen omdat dat teruggaat in een tijdsperiode dat walvisvaart nog heel normaal was. Een andere die aan de top van de voedselketen staat is de Andescondor. Deze gier met een spanwijdte tot 3 m wordt al gauw 50 jaar. Bepaalde schildpadsoorten kunnen er ook wat van, als ze het tot volwassen dier volbrengen kunnen ze een leeftijd halen van 150 tot 180 jaar (in dit geval de Tongaschildpad). Het alleroudste nog levende dier van vandaag de dag blijkt een Noordkromp te zijn, in 2006 opgevist in de IJslandse kustwateren. De leeftijd van het dier, bepaald door de jaarlijkse groeilijnen te tellen, blijkt tussen de 405 en 410 jaar te liggen.

Bronnen:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/biologie/3...
http://www.bangor.ac.uk/news/full-ori.php....

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100