Komt dood door ouderdom in de natuur wel voor bij (voornamelijk grotere) dieren? Of is dat alleen maar een uitzondering?

Zoveel dieren worden tot prooi van een ander, zijn er wel diersoorten die gewoonlijk van ouderdom sterven of valt uiteindelijk elk dier ten prooi aan een roofdier?

Ik kan me voorstellen dat er insectensoorten zijn die door hun grote getale voor een belangrijk deel verborgen blijven voor andere dieren die ze wel zouden kunnen opeten. Maar hoe zit het met vogels, reptielen, zoogdieren? Als ze ouder worden en zwakker, worden ze dan niet gemakkelijker afgemaakt door rivalen of roofdieren?

13 jaar geleden
in: Biologie
5.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mocht er zo,n dier bestaan in de natuur.
Dan er er altijd weer de mens die dit verstoord.

Het beste antwoord

van olifanten is het bekend dat ze het aan voelen komen als ze van ouderdom gaan sterven en zich dan terugtrekken, blijkbaar ook altijd op dezelfde plek want daar vind je dan ook de beenderen van meerdere dieren

Toegevoegd na 6 minuten:
dat noem je een olifantenkerkhof maar ik kan niet zo snel een mooie duidelijk link vinden al wordt het wel overal genoemd.
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bedoel je: Blijkbaar altijd op dezelfde plek? Bij mijn weten kan ook een olifant maar eenmaal sterven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@moolkeesje
een plek waar ze instinctief op afgaan als ze aanvoelen om te sterven,
zoals er al staat, een olifantenkerkhof.

Andere antwoorden (3)

ouderdom komt met gebreken, niet alleen bij de mens maar ook bij dieren.

gebreken in de natuur zijn zwakke punten. zwakkere dieren zullen idd eerder ten prooi vallen aan roofdieren.
dat is ook de reden dat dieren in gevangenschap (mits goed verzorgd en gehuisvest!) ouder worden dan in de natuur.

hoe meer vijanden hoe groter het risico dat het zwakkere dier ten prooi valt. rivalen kunnen een zwakker dier ook verstoten (bv een kuddedier dat niet mee kan komen met de rest) zodat niet de hele kudde gevaar kan lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet dat oude olifanten soms sterven doordat ze verhongeren omdat hun kiezen afgesleten zijn en ze geen eten meer kunnen vermalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn zat dieren die praktisch geen natuurlijke vijanden hebben die op de loer liggen om ze op te eten (met uitdrukkelijke uitzondering van de 'mens', want die ligt altijd op de loer).
Daardoor worden sommige stokoud.

Voorbeeld is de reusachtige Blauwe Vinvis, die een jaar of 80 wordt, maar dat is nog lastig vast te stellen omdat dat teruggaat in een tijdsperiode dat walvisvaart nog heel normaal was.

Een andere die aan de top van de voedselketen staat is de Andescondor. Deze gier met een spanwijdte tot 3 m wordt al gauw 50 jaar.

Bepaalde schildpadsoorten kunnen er ook wat van, als ze het tot volwassen dier volbrengen kunnen ze een leeftijd halen van 150 tot 180 jaar (in dit geval de Tongaschildpad).

Het alleroudste nog levende dier van vandaag de dag blijkt een Noordkromp te zijn, in 2006 opgevist in de IJslandse kustwateren. De leeftijd van het dier, bepaald door de jaarlijkse groeilijnen te tellen, blijkt tussen de 405 en 410 jaar te liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu nog even een antwoord op de vraag, Bas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de genoemde diersoorten moet dood door ouderdom dus voorkomen, anders zijn deze hoge leeftijden uitgesloten.
En ook al zijn er uitzonderingen, zoals het gegeven dat Orca's wel eens blauwe vinvissen aanvallen maar er niet in slagen om het dier te op te eten, slechts te verwonden (soms ernstig), is het bij deze diersoorten zo dat ze nagenoeg geen natuurlijke vijanden hebben. Misschien zie ik iets over het hoofd en geef ik de vraagsteller niet het juiste antwoord, maar zo zie ik het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey moolkeesje, je ziet er weer schitterend uit vandaag! :OP
maareh mis ik ook iets? het is naar mijn idee ook niet 1 vraag die er gesteld wordt. het antwoord hier gaat over grote dieren, natuurlijke vijanden en ouderdom. het komt dus wel degelijk voor in de natuur, maar de alleronderste zijn uitzonderingen (daarom spannen ze ook de kroon) :) vooral die ouwe mossel, haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat over dieren die niet door ouderdom sterven,maar Mas Beijer vertelt alleen maar dat bepaalde dieren erg oud worden of kunnen worden, dus in mijn bejaarde optiek geeft ie wel een mooie oratie, maar eigenlijk geen antwoord.
Is een mossel van 37 jaar trouwens al oud? Kun je ook zeggen of er een parel in zit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet door opeten doodgaan=bovenaan de voedselketen.
Je hebt wel een beetje gelijk hoor Koolmeesje dat er ook dieren zijn waarvoor dit geldt die helemaal niet oud worden en toch niet opgevreten. Ik dat geval heb ik me aan antwoordopleuking schuldig gemaakt... :) Over die 410 jaar oude mossel (nu al weer 415 jaar)... wat zal die stinken he..? Vandaar dat-ie gast zou oud werd, niemand die meer bij 'm in de buurt kon komen :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moolkeesje. misschien dat je wat duidelijker kan zijn over welke mossel je het hier eigenlijk hebt en waarom jij denk dat ik kan zeggen of er een parel in zit en waarom je spreekt over een mossel van 37 jaar. ik weet niet of je spontaan malacologie en/of conchologie studeert maar neem aan dat je in dat geval zelf heel goed je antwoorden kan vinden. bestudeer je liever wat anders dan en ik zou mezelf uit gekkigheid willen vergelijken met een weekdier is de Conus geographus wellicht erg boeiend en een antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lekker giftige jongen, die slak.
Hmmmm, iets voor mijn volgende metamorfose..? Prik, ik heb je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@eucalypje, sorry teneerste heb ik de 2e bijgevoegde link niet bekeken (hu wel ) en begreep dus niet waar het over ging.
Vandaar mijn (misplaatste ) grap over die andere mossel.
Nogmaals mijn excuses!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@moolkeesje
ik wist niet dat je hier die link voor nodig had, maar ik ben blij dat het kwartje is gevallen :) @bas
mocht je weer muteren kan je dan voor alle zekerheid even een waarschuwing doen? :)