Bij "House M.D." zag ik een aflevering waar een vrouw geluid zag?

Zoiets zei ze: Ik hoorde met mijn ogen. Haar beeld was zegmaar net als muziek, ik kan het niet zo goed uitleggen. Maar mijn vraag is eigenlijk dus: Stel de signalen van je oren gaan niet naar het hersengebied dat het geluid regelt maar naar het gebied dat het beeld regelt, wat zie je dan precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Kimath
13 jaar geleden
Dat heet synesthesie.

Antwoorden (2)

Zoiets noemt men synesthesie, zie bron...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
dat zei ik in mijn reactie ook al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, een reactie is niet echt een antwoord hé :p
Kimath
13 jaar geleden
ja dat weet ik, maar ik vroeg mij af wie er eerder was, ik met mijn reactie, of jij met je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt voor mij niet uit wie "eerder" was, ik ben er niet om uit om puntjes te sprokkelen, antwoorden op "goeievraag" is voor mij geen wedstrijd maar iets waar ik kennis mee opdoe en probeer mijn (beperkte) kennis te delen met anderen, soms ernstig, soms met een kwinkslag ;-)
Voor wat diagnostische diepgang:
Het heet inderdaad synaesthesie, Grieks: syn=samen, aisthesis=gevoel, of prikkeling (denk maar aan anaesthesie, a=geen. Dus 'geen prikkelingen' meer).

Het is een neurologische afwijking waarbij een (normale) sensorische route van zintuigen leidt tot de activatie van een tweede sensorische of cognitieve route van een ander zintuig. Dit is altijd onwillekeurig en een complexe aandoening van het brein.

Met functionele neuroimaging waarbij je gebruik maakt van PET-scans en fMRI (functionele MRI) kan een significant verschil gevonden worden tussen hersenen waar wel synaesthesie, en hersenen waar geen synaesthesie optreedt. fMRI laat dan iets zien wat we een V4-activatie noemen (gebied) bij zowel 'woord naar kleur' en 'plaatjes naar kleur'-synaesthesie. Er zijn dus meerdere vormen. Met diffusion tensor imaging (DTI, een type MRI) kun je een visualisatie laten zien van de route van de vezels van witte stof (in de hersenen uiteraard). Je baseert de diagnose op verhoogde activiteit in de gyrus fusiformis, de intrapariëtale sulcus en de frontale cortex. De hoeveelheid activatie van de witte stof bij deze methodes correleert aan de intensiteit van de synaesthetische ervaring (in feite hoe ernstig de afwijking is).

Je kunt de beeldvormende technieken en de genoemde gebieden wel op Wikipedia opzoeken. Succes!

(Leuk trouwens, dat House er een aflevering over heeft.)