Kun je iemand genotype aan hem/haar zien?

Ik heb morgen SO genetica. Alleen mijn vraag is, kun je iemands genotype aan hem/haar zien? Als je bijvoorbeeld een foto van iemand ziet die blauwe ogen heeft, kun je dan zeggen dat je het genotype ziet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

dat kan,, maar dan zijn er wel mogelijkheden
als voorbeeld:
blauwe ogen is A
bruine ogen is a
dat kan zijn genotype AA zijn, of Aa

Toegevoegd na 3 uur:
extra uitleg

Blauw is in dit geval dominant gen,
en Bruin is passief gen
het dominante gen wint altijd van passief
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het fenotype kan je alleen zien. Tenzij jij de DNA - chromosomen shit van iemand kan zien, kan het niet. Fenotype is wat je ziet van de buitenkant, genotype zijn dus de chromosomen en hoe die in elkaar zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Als je bijvoorbeeld een foto van iemand ziet die blauwe ogen heeft, kun je dan zeggen dat je het genotype ziet?"

Nee, op dat moment kijk je natuurlijk naar het fenotype. Het fenotype zijn alle waarneembare eigenschappen bepaald door het milieu en het genotype.

Je vraag is een beetje onduidelijk. Bedoel je of je het genotype kan weten aan de hand van het uiterlijk? Dan is het antwoord meestal nee, en soms ja. In de middelbare school wordt genetica erg simpel uitgelegd en zeggen ze van wel. In de praktijk is het anders, als je weet dat iemand een bepaald gen heeft weet je bijv. nog niets over loci. Je kunt bijvoorbeeld dezelfde allelen hebben op verschillende loci.
Maar dit is geen stof voor de middelbare school