Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

komen er structurele archaea voor in planten?

In darmen van dieren komen archaea voor. Komen ze in vergelijkbare toestand ook bij planten voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
583

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

archaea is de verzamelterm voor bacteriën die onder extreme omstandigheden kunnen leven. Zie oa onderstaande link, daarin staan omstandigheden beschreven die nog wat extremer zijn dan onze darmen.

Vooral zeer hoge temperatuur en zeer hoge pH zijn extreme omstandigheden omdat het dna van deze bacterien dan in feite niet zou kunnen overleven.

In planten komen ze zowiezo niet in vergelijkbare toestand voor omdat planten geen darmen hebben.

Op planten leven wel bacterien maar dat zijn ook "gewone"bacterien omdat de omstandigheden aan de buitenkant van een plant (en aan de binnenkant trouwens ook niet) meestal niet erg extreem zijn

Toegevoegd na 4 minuten:
zie de tweede link voor een voorbeeld van hoe bacterien planten wel kunnen infecteren. Maar hier gaat het om "normale" bacterien (omdat de plant zelf onder normale omstandigheden leeft)

Toegevoegd na 8 minuten:
Het intrigeert me toch blijkbaar, ik heb nog een derde link waar in feite het onstaan van de verschillende soorten staat en daar wordt genoemd dat volgens de endosymbiosetheorie zijn bacteriën samen met de cyanobacteriën in een "gewone" bacterie opgenomen waardoor de eerste plantencellen zich vormden. Misschien bedoel je dat wel een beetje, interessant verhaal!!!
(Lees meer...)
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Archaea zijn juist geen bacteriën, maar worden gezien als oervorm. Volgens mij komen archaea helemaal niet voor in dieren, laat staan in planten. Ik vraag me af of deze vraag niet op een verkeerde veronderstelling berust.
amigo
13 jaar geleden
met je laatste zin ben ik het wel een beetje eens som maar tot mijn verbazing las is ik toch in die wikipedia link dat ze in het armstelsels voorkomen en gassen produceren (het is een grote groep natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie nu ook dat het vermeldt staat op wikipedia. Dank je wel. Ik weet niet of het waar is, maar dan is dit sowieso een goed antwoord op de vraag.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding