Ik heb een grijze muis gevangen in ons huis. Mijn dochtertje wil het dier als huisdier houden, maar wat zijn de gezondheidsrisico's voor de mens?

Heeft een "wilde" muis meer ziektekiemen dan bv. een tamme hamster of een konijn? Van rioolratten weet ik dat de beet dodelijk kan zijn vanwege de ziektekiemen.

Toegevoegd na 16 uur:
Heb het beestje vrijgelaten in de vrije natuur, hopelijk heeft niemand er nog last van en is het dier gelukkig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
12.5K
Snuffel
13 jaar geleden
Inderdaad. Dieren gebruiken voor eigen gewin en entertainment. Zielig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou zeg, het was maar een vraag.. Nee wilde dieren moet je niet in een kooitje stoppen maar om nou zo te reageren met "zielig" de dieren van de dierenwinkel horen eigenlijk ook niet in onze kooitjes :)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn broer heeft een spits muisje gevangen, en hij is HEEL koppig! Dus tja..

Het beste antwoord

ja een wilde muis heeft meer bronnen van ziekte dan een tamme, simpelweg al door de plaats waar het beestje opgroeit.
ik zou hem gewoon weer buiten vrijlaten.
een wilde muis krijg je ook heel moeilijk tam, en als ze straks een keer gebeten word kijkt niemand meer naar het beestje om.
ik zou hem vrij laten, word ie vast zelf ook gelukkiger van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

misschien heb je hier wat aan ?

Toegevoegd na 3 minuten:
ik denk dat hij net zo sterft als het ijsbeertje knut,... niet leuk
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe is knut doodgegaan dan???
Rieneke1
13 jaar geleden
duidelijke info, + knut is overigens overleden aan een virus wat voor hersenbeschadiging zorgde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je voor de link, maar geen +je voor het verhaal over Knut. Overigens is het wel zo dat dieren die de vrijheid gewend waren zeer veel stress ondervinden van het opgesloten zijn.
Diertjes horen niet in een kooi maar vrij in de natuur, je kunt beter je kind aanleren dat het zware mishandeling is ook al is het een muisje!

Dus laat het muisje maar snel weer los!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een konijntje voor haar en laat het muisje teruggaan naar de vrije natuur waar hij vandaan komt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle beestjes, hondje, poesje, tamme rat, hamster, vogeltje enz enz kunnen natuurlijk als je hem maar niet uit het wilt haalt!
Wilde muizen zijn niet tam te krijgen als ze niet zeer jong meer zijn.
Ze zullen altijd de mens als vijand zien en van zich af bijten en enorm springen, waarbij ze ook aanvallend kunnen bijten.
Spitsmuizen hebben bovendien een giftige beet.
Ze kunnen van alles onder de leden hebben maar ik denk dat het niet zo erg is als bij ratten.
Deze dieren zijn agressiever en vreten letterlijk van alles.

Je kunt deze dieren dus totaal NIET vergelijken met tamme muizen en -ratten.
Deze zijn gekweekt en hebben ook instinctief geen angst voor mensen meegekregen.
De juiste verzorging houdt hen vrij van de pathogene die hun wilde soortgenoten inde natuur opdoen.
Wilde muizen en ratten zijn vaak ook dragers van pathogenen waar ze zelf niet of nauwelijks ziek worden.
De Yersinia Pestis is wel de beruchtste (verwekker van de PEST die helaas in aantal gevallen langzaam toe neemt.

Een andere zaak is, dat je voor elke muis die je vind er minstens 10 anderen aanwezig (kunnen) zijn.
Als je dan toch een aaibaar huisdier wilt, neem dan een kat.
Heb je beide problemen onder controle!