JA dat is waar.
ik werkte op de dierenambulance en moest een zwaan vangen gewond aan zijn poot.
hij was zo boos om het alles dat hij met zijn vleugels sloeg, hij brak mijn onderarm op 2 plaatsen met 1 klap.
een operatie en weken gips was er voor nodig dat goed te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, een écht antwoord van iemand met ervaring
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hehe, eindelijk een antwoord met onderbouwing.
Zo zie je maar, veel tekst betekent niet altijd een juist antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is helder.

Andere antwoorden (7)

Ik heb dat ook verschillende malen gehoord. Dat een zwaan (als ie boos is), met zoveel kracht met zijn sterkte vleugels tegen, bijvoorbeeld, je benen kan slaan, dat die kunnen breken. Het is ook een groot beest, met hele grote vleugels. Voor alle zekerheid zou ik het maar niet proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is geen ja en geen nee, dus wat is het antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet altijd zwart of wit hè. Mijn antwoord is dat dat best wel eens mogelijk zou kunnen zijn.
Dit is waar, zwanen kunnen je botten breken, vooral als ze boos worden als je te dicht bij hun kinderen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ze hebben een cursus taekwondo gehad

hahaha nee grapje maar het is echt waar ze kunnen je botten breken,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
‘Als een volledig gespreide vleugel op volle snelheid een persoon met zwakke botten (bijvoorbeeld een kind of een oudere) zou raken, dan is het theoretisch mogelijk.’

In de praktijk zou het zelden voorkomen; zwanen zijn geen roofvogels die er op los meppen, hoogstens overbezorgde ouders die hun jongen verdedigen.

Nee, werpt woordvoerder Marieke Dijksman van Vogelbescherming Nederland tegen. Ook al staat het op de online-encyclopedie Wikipedia, de bekende witte knobbelzwaan is géén bottenbreker. Met vleugels met een spanwijdte van 2.30 meter en een volwassen gewicht van tien tot dertien kilo is het een flinke jongen – op een verdwaalde zeearend na zelfs de grootste vogel die Nederland telt. En met zulke spieren zal een mep van een knobbelzwaan best aanvoelen als een klap met een roeispaan of een karatetrap, denkt Dijksman. „Toch denken we dat dit een mythe is. Een zwaan die een volwassen arm breekt: dat zou nieuws zijn.”

Nee, zegt ook Kees Moeliker, conservator van het Natuurhistorisch Museum Rotterdam. Zwanen vechten naast hun snavel wel met hun ‘polsen’, het sterkste deel van de vleugel. Zo’n 3 procent van de gevonden dode zwanen zou ook in onderlinge strijd zijn gesneuveld. „Maar een massief mensenbot breken is wat anders”, zegt Moeliker. „Vooral omdat vogels, ook zwanen, holle botten hebben. Ze moeten licht zijn om te kunnen vliegen. Het is vast een fabeltje dat je als kind te horen krijgt om je uit de buurt van zwanen te houden. Ik heb het mijn kinderen ook verteld. Tuurlijk, dat doe je gewoon.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is niet zo slim! een kind met zwakke botten?? echt niet de botten van kinderen zijn zeer buigbaar hoe ouder Je wordt hoe minder lijmstof en hoe brozer de botten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar staat 'kind met zwakke botten'? een kind heeft minder massieve, en kleinere/dunnere botten dan een volwassene.
bij kinderen word er meer bot aangemaakt dan dat er word afgebroken zodat het kraakbeen wat zich in het bevindt aan de uiteinden van een bot zal verkalken tot er niet meer dan een laagje overblijft. hoe jonger het het kind, hoe groter de holte in het bot, de beenmergholte. het bot zelf is dus aanzienlijk zwakker, al zijn ze flexibeler aan de uiteinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijna iedereen zou ik bijna zeggen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"De zwaan, je beste vriend" (net een politiepetje wat ze op hebben...) - maar waarom kijken ze dan ze streng..?
Toch maar voor de zekerheid een beetje afstand houden als ze beginnen te blazen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast alles, zou een zwaan zelf niet flink wat breken bij zo'n klap?
Ze kunnen je een flinke buil op je scheenbeen bezorgen. Het breken van botten bij volwassen mensen zonder botontkalking lijkt me niet mogelijk voor een zwaan. Bij mensen met botontkalking of bij kleine kinderen zou het kunnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet je als mens realiseren dat grote dieren die kunnen vliegen een buitengewone kracht hebben.
Een chimpansee die beduidend kleiner en lichter is dan een mens is drie keer zo sterk als een volwassen man.
Een zwaan die met 13 KG een take off kan maken heeft een zeer grote kracht, een mens kan deze kracht niet eens ontwikkelen.
Dat de botten hol zijn , is waar, maar dat maakt ze NIET zwakkerm integendeel, zo is in buis tov zijn massa vele malen sterker dan een massieve staaf van hetzelfde materiaal.
Wel kan de zwaan door de holle licht maar zeer sterke botten zijn vleugels enorm versnellen.
Juist met de pols kan hij de hardste klap geven, daar zit de potentie in van de slagkracht.
De otten van zwanen breken ook nog eens moinder gemakkelijk, botten van vogels hebben een hogere lijmstofgehalte dan de brozere botten van mensen, ze moeten onder het geweld van de borstbeenspieren immers de vlegels kunnen bewegen.
Net als bij een vliegtuigvleugel is het buigen of breken.
Daarom is de combinatie van de enorme kracht en de -niet broze- holle bottenstructuur van een zwaan in staat ernstig letsel te veroorzaken.
Een mens is -naar het gemiddelde gezien - voor zijn formaat vrij zwak.
Hij hoeft ook niet te rennen en te vliegen, hij heeft hersens om hulpmiddelen te bouwen.
De meeste dieren moeten het van hun kracht hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus kan onder ongunstige omstandigheden een grote sterke zwaan de botten van een mens breken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus kan onder ongunstige omstandigheden een grote sterke zwaan de botten van een mens breken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kunnen ze echt.
zwanen hebben flink wat kracht in hun vleugels en als ze je daar mee een mep verkopen kan er makkelijk iets breken.