wat bedoelt men met regenatiemechanisme

en wat word hierdoor allemaal geregeld en hoe?

(graag met bronvermelding)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Regeneratie is het verschijnsel in de biologie waarbij beschadigde delen (organen) van een dierlijk organisme volledig worden hersteld.
Voorbeeld:
* bij regenwormen groeit één afgegeten deel weer aan, mits de voorkant grotendeels onbeschadigd blijft.
* Ook bij de mens komt regeneratie voor, namelijk de lever. Zelfs als een derde van de lever wordt getransplanteerd, kan deze weer uitgroeien tot de oorspronkelijke grootte.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Regeneratie_(biologie)

Hoe dat in zijn werk gaat, waardoor het komt, dat zijn de mechanismen.
Mechanisme = de manier waarop iets in elkaar zit en werkt.
Het unieke vermogen van de lever om zich te regenereren wordt onderzocht om de mechanismen die dat bewerkstelligen te kunnen begrijpen.
Hier een bron met een slecht vertaalde tekst over onderzoek daarnaar:
http://www.news-medical.net/news/20101112/6578/Dutch.aspx