Als je huid niet bruiner kan worden door de zon. Heeft het langer zonnen dan nog effect voor de huid?

Met andere woorden:

Er is een moment, dat je niet meer bruiner word.
Het lijkt mij genetisch bepaald dat je pigment tot op een zeker moment niet meer verkleurd.

Klopt het dan, dat wanneer je toch door blijft zonnen... je dieper bruiner word en daarmee dus ook langer bruin blijft? (In de winter periode, waarbij de huid verveld en er bruine lagen blijven).

Ik ben zeer benieuwd en zou graag wat meer achtergrond informatie willen dan ja of nee. Wellicht met bronvermelding etc.

Toegevoegd na 34 minuten:
Dat het niet goed is voor de huid, dat is natuurlijk een feit. Het ging me puur en alleen om het idee, of langer zonnen en langer verbruinend effect heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
7.8K

Antwoorden (1)

De huid wordt dikker door UV-B en vormt pigment, dus wordt bruin door UV-A en UV- B.

als je aan je tax zit zal je niet dieper bruin worden. wel kan je het bijhouden (zonnebank) omdat je huid gewent is aan de de UV stralen.

langer bruin blijven kan niet, je huid vernieuwd zich waardoor het bruine kleurtje zal verdwijnen. bij een blankere huid zal dit eerder zo zijn dan bij een flink gebruinde huid. bruine lagen blijven dus niet in de winter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WELLICHT met bronvermelding las ik in je vraag....
ik weet niet wat die 'etc.' voor jou inhoudt? vind het prettig voor je dat je andere verhalen hebt gehoord van gewoon pientere volwassenen. maar zal je een bron doen met meer info. zodat je zien waar mijn mening, overtuiging en het aangeleerde vandaan kan komen (zucht) er zitten zelfs tips voor je bij! is dat niet heel erg fijn?
wellicht krijg je van andere pientere volwassen zelfs nog véél meer!! (waarom had je deze niet naar een bron gevraagd eigenlijk? lijkt mij wel zo pienter, want nu beïnvloed dit waarschijnlijk je mening/overtuiging en is je wat aangeleerd) http://www.choosebeauty.nl/index.php/langer-bruin-tips-om-langer-bruin-te-blijven.html geen dank hoor, graag gedaan!