Hoe snel gaan kleine insecten dood in de koelkast?

Toegevoegd na 2 minuten:
Kleine insecten zoals rupsjes, kevertjes etc.

Toegevoegd na 3 minuten:
Of hoe lang duurt het voordat ze zovet verzwakt zijn door de kou (van een koelkast) dat ze niet meer kunnen overleven ook al haal je ze er weer uit?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik kan niks wetenschappelijk onderbouwd vinden op google :(

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
5.1K

Antwoorden (1)

Veel van deze kleine diertjes kunnen de kou van koelkast goed aan. In de natuur is het ook vaak kouder dan plus 4 graden.

Elk beestje heeft zijn eigen overlevingsmechanisme.

Bv. Rupsen : Als het in september en oktober weer kouder wordt, gaan vlinders in winterrust. Sommige soorten doen dat als vlinder, andere als pop, rups of eitje.
Kevertjes houden ook een soort winterslaap.
Fruitvliegjes gedijen het best bij 23 graden of hoger. Bij lagere temperaturen planten ze zich niet voort.

De meeste beestjes gaan dus niet echt dood in de koelkast, ze zullen wel rustiger zijn. En als ze uit hun " winterslaapje" komen, zijn ze weer volop actief.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich een logische uitleg, het enige aspect wat vergeten is is dat normaal gesproken in de natuur de temperatuur niet binnen een uur van 21+ graden terug valt naar 4c~ Zou dat geen ander effect op ze hebben dan gewoon een winterslaap?
Erna55
9 jaar geleden
Bij zoogdieren is er een hormonaal stelsel dat de winterslaap aanstuurt? Bij deze kleine beestjes is het wat primitiever. Een mug die ( vorige week nog) van buiten naar binnen vliegt, valt niet dood neer door temperatuurverschil. Fruitvliegjes willen nog wel een op een bord kokend eten landen. Het lijkt mij dat temperatuurs-shock niet van toepassing is.