Nee, die bestaat niet. Althans, je kunt dit nooit zeker weten.

Er zijn wel diersoorten waarvan er maar heel weinig in het wild voorkomen.

De dove varaan is zo zeldzaam dat er waarschijnlijk meer opgezette dan wilde exemplaren zijn en er is slechts een enkele populatie. De dove varaan komt alleen voor in Sarawak, een provincie van Maleisië op het eiland Borneo, waar hij in meertjes, beken en rivierarmen in bossen leeft, stromend water wordt vermeden. De dove varaan wordt vrijwel nooit waargenomen en het dier staat hoog op de lijst van uitstervende diersoorten.

Toegevoegd na 36 minuten:
Als een soort in de natuur is uitgestorven, dan zijn er nog wel dierentuinen die soms een exemplaar hebben. In dat geval kan je spreken over het laatste exemplaar.

Het IUCN houdt een Red List bij met bedreigde diersoorten en welke uitgestorven zijn in het wild. Vooral deze lijst geeft indirect antwoord op je vraag omdat er dan in dierentuinen nog maar enkele zullen voorkomen.

De top 10 van bedreigde diersoorten:

1 Ivory-Billed Woodpecker (specht)

2 Amur Leopard (Luipaard)
Slechts 40 in Rusland

3 Javan Rhinoceros (Javaanse neushoorn)
Slechts 60 exemplaren

4 Greater Bamboo Lemur (lemuur aap uit Madagascar)

5 Northern Right Whale (Walvis)

Slechts 350 exemplaren

6 Mountain Gorilla (Berggorilla)
Slechts 700 exemplaren

7 Leatherback Sea Turtle (Grootste zeeschildpad)

8 Siberian (or Amur) Tiger (Siberische tijger)

9 Chinese Giant Salamander (Chinese reuze salamander)

Bijna uitgestorven (wordt gegeten door mensen)

10 Hawaiian Monk Seal (Monniksrob uit hawaii)

(als je klikt op de link All about wildlive kan je ook per dier een video zien)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van een ondersoort van de galapagosreuzenschildpad is nog maar één enkel exemplaar over: een mannetje dat Lonesome George wordt genoemd.
Hij is naar verwachting 90-100 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw... echt wel lonesome dan !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, als dieren in de natuur waarschijnlijk zijn uitgestorven, dan is het wel bekend als een dierentuin nog een levend exemplaar heeft. Dat is ook het enige dat ik me kan bedenken.