Waarom zijn erytrocyten onder de microscoop grijs en niet rood?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Want ik vind het wel een interessante vraag. +1

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk zitten ze te dicht op elkaar en komt er te weinig licht door.

Toegevoegd na 2 minuten:
Objectplaatjes dichter op elkaar drukken (misschien eerst vloeistof verdunnen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat dit soort dingen te klein zijn om met een gewone microscoop gezien te worden. Om er toch een foto van kunnen maken, gebruiken ze een elektronen microscoop. Deze microscoop werkt niet met lenzen, maar met elektronen (duuuh)... Hierdoor ontstaat er een "plaatje" in de vorm van de te vergroten delen, maar geen kleuren. Vaak wordt het beeld opgenomen door een computer en dan wordt het allemaal zwart-wit opgeslagen (grijs).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik bedoel onder een gewone lichtmicroscoop. Ery's zijn niet zó klein hoor, die kan je daaronder gewoon zien.
Dus als je heel simpel bijvoorbeeld urine waarin ery's zitten op een glaasje pipetteert en deze bekijkt onder de lichtmicroscoop.
Door conservatie- en fixatiestoffen worden de houdbaarheid en de zichtbaarheid van de celonderdelen beter maar kan de rode kleur verloren gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ook zónder conservatie of fixatie zijn ze grijs en dat is nou net mijn vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, licht- of elektronenmicroscoop?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Licht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het toch wat ik eerst dacht: de breking van het licht. Maak je weefsels dun genoeg om er doorheen te kijken dan kijk je niet meer naar teruggekaatst en daardoor in een kleurenspectrum uiteengevallen licht maar veel meer in al dan niet doorgelaten, niet gebroken licht, dat veel meer in grijstinten zichtbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm.. maar volgens khepput (zie reactie bij zijn antwoord) zijn ze wel gewoon rood in vers bloed..
Dus gaat die theorie niet op denk ik. Ik denk zelf nu dat het misschien te maken heeft met hoe oud een monster is..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is heel goed mogelijk. Hemoglobine is nu eenmaal inherent aan oxidatie maar ik sluit toch niet uit dat een andere breking van het licht een rol speelt. Wel boeiende materie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, misschien speelt het allebei mee, want jouw theorie klinkt toch eigenlijk ook wel aannemelijk..;)
Ik denk dat ik morgen op mn werk (werk op een lab) het toch eens ga vragen en kijken wat voor antwoorden ik krijg. Dacht dat het antwoord heel simpel was, dus wilde mezelf niet voor schut zetten daar ;)
Maar nu ik er zo mee bezig ben, denk ik dat ik veel verschillende theorieen ga krijgen, haha!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben wel benieuwd!