kan albinisme worden aangetoond bij een ongeboren kind?

zo ja hoe? en zo nee waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is je werkstuk nog niet af?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bijna

Antwoorden (1)

dat kan alleen als jij weet welke eigenschappen er in de gen van de ouders zit en welke het kind vererft.

een ouder weet niet hoe hun kind eruit zal zien en welke combi ze gecreëerd hebben. als de ouders allebei alleen maar beschikken over de genen die albinisme als resultaat geeft kan je het met zekerheid zeggen. tot die tijd is het een speling van de natuur.

Gen Type albinism
Tyrosinase gen OCA1 (OCA1a en OCA1b)
P gen OCA2
TRP1 gen OCA3
HPS gen Hermansky-Pudlak Syndroom
CHS gen Chediak Higashi Syndroom
OA1 gen X-chromosomaal Oculair Albinisme

er zijn ook andere oorzaken die albinisme tot gevolg hebben. het verhaal van de genen kan hier ook op gaan als deze voor 100% erfelijk zijn en dus niet een (kleine) kans geven 'op'