Insecten hebben geen hart, longen en bloedsomloop. De zuurstof komt bij de cellen via een buizensysteem (tracheën) die vanuit het lichaam naar binnen koopt. Het zuurstof transport verloopt dan vooral via diffusie (van een hoge naar een lage concentratie, op dezelfde manier waarop een inktvlek zicht in het bad verspreid).

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens is er wel een soort vat dat van voor naar achter loopt met een soort bloedvloeistof (niet rood, geen hemoglobine), hierin zit een knooppunt dat de vloeistof heen en weer pompt. Een soort hart dus. Wat ik meer bedoelde te zeggen, is dat het geen gesloten bloedsomloop had waarbij het bloed wordt rondgepompt.

Toegevoegd na 15 minuten:
In onderstaande afbeelding kan je bovenin het "bloedvat" zien. Dit is, anders dan bij mensen niet voor zuurstoftransport.

De tracheeën lopen over het hele lichaam waar de zuurtstof door steeds kleiner "buisjes"komt en makkelijk de weefsels kan bereiken (klik op het tweede plaatje om deze iets groter weer te geven).

Toegevoegd na 16 minuten:
NB. Je mag dus wel zeggen dat een insect een hart heeft, maar de werking is anders dan bij zoogdieren. Er is geen bloedomloop, want er loopt geen bloed rond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie informatie +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof het meteen! +1
paulus811
14 jaar geleden
Leuke vraag en een antwoord waar ik echt weer iets van geleerd heb! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He, wou ik net laten zien dat ik iets geleerd heb bij biologie, was iemand me voor....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@jeroenla
ja dat had ik ook... maar som is dan ook biologieleraar geweest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ voor som...