Hoelang kan je overleven zonder zuurstof dus op een berg bijvoorbeel

Titel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (2)

In rust heb je als mens ongeveer een kwart liter zuurstof per minuut nodig. Bij inspanning kan dit oplopen tot het tienvoudige. Je kunt maar heel kort zonder zuurstof, hooguit een paar minuten. In uitgeademde lucht zit vier tot vijf procent minder zuurstof dan in de ingeademde lucht. De zuurstof wordt verbruikt bij de verbranding van suikers waardoor energie beschikbaar komt.

De hoogste menselijke bewoning vinden we op 5340 meter in de Andes, op de berg Aucanquilcha. Nog hoger is de lucht te ijl om voldoende zuurstof in te kunnen ademen.

Mensen die permanent in het hooggebergte leven zijn aangepast aan het lage zuurstofgehalte in de atmosfeer. Ze hebben een groter longvolume en meer rode bloedcellen om zuurstof door het lichaam te vervoeren. Rode bloedcellen zijn de transporteurs van zuurstof van de longen naar alle weefsels in het lichaam.
Zodra de lucht te ijl is hebben mensen extra zuurstof nodig. Bergbeklimmers nemen bijvoorbeeld flessen met zuurstof mee om de hoogste toppen te kunnen bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een volwassen mens kan ongeveer 3 min. zonder zuurstof overleven, maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen.