Herkent iemand dit beest ??Wat is zijn naam?

We hebben hem regelmatig gezien in de tuin in Spanje....wie weet hoe die heet ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Net als vandenprinschgeenkwaad denk ik ook aan een boktorachtige. In het Engels kan je zoeken op Sawyer Beetles.

Mogelijk is het de Monochamus galloprovincialis (dennenboktor), zie de verschillende foto;s in bron 1

of de Black Pine Sawyer Beetle (Ergates spiculatus), zie bron 2 en 3. In bron 3 zie je een Amerikaanse versie hiervan.

Beide zijn best schadelijk voor naaldbomen kennelijk.

Toegevoegd na 9 minuten:
Als ik je foto uitvergroot kan ik niet zo goed zien of de kever een wit vlekje heeft in een V vorm bovenaan het rugschild. Als dat er is dan is het de "white spotted sawyer", bron 4.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank u

Andere antwoorden (3)

Met die enorme sprieten en dit formaat : volgens mij is dit een kakkerlak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk hier maar eens, dan leer je hoe een kakkerlak eruit ziet:
http://images.google.nl/images?hl=nl&q=kakkerlak&gbv=2&aq=f&oq=
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de link - ik wist niet, dat er zo veel verschillende soorten zijn !
Overigens heb ik ze al wel regelmatig "in het wild" gezien door mijn beroep, waardoor ik veel over de wereld reis.
Dit is de Amerikaanse kakkerlak. Zit veel in riolen en putten
ik kom ze hier in Portugal vaak 's avonds op straat tegen.Als ze te lang "droog" staan versuffen ze en sterven. Doen weinig kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de heldenboktor.
onderstaand een foto uit mijn eigen collectie.
latijnse naam is Cerambyx cerdo.
lengte is 24 tot 53 mm.
voelsprieten van het mannetje zijn veel langer dan van het vrouwtje
Heldenboktor is een beschermd insect!