Hoe kan het dat spreeuwen in een spreeuwenwolk niet tegen elkaar opbotsen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Om dezelfde reden, dat mensen niet tegen elkaar opbotsen in een drukke winkelstraat.

Het reactievermogen is bij veel dieren veel sneller dan bij mensen. Denk maar aan een kat, of een vlieg die je wilt doodslaan. Dat lukt bijna niet, omdat ie zo ongelooflijk snel reageert. Bij spreeuwen is dat net zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaaf filmpje!
Maar hoe weten jullie zo zeker dat er nooit 1 botst? Kijk alleen maar naar dat filmpje, soms zie je een vogel even helemaal uit de toon en gedesorienteerd doen. Misschien is die wel gebotst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, dat is een slimme opmerking. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik, toen ik mijn antwoord klaar had, dat er nog bij had willen zetten. Want natuurlijk gaat het wel eens mis! Kun je inderdaad zien op het filmpje. Spreeuwen maken ook weleens een inschattingsfoutje; dat kan ook niet anders als je zo brutaal bent als spreeuw ;-) Zie je ze ook weleens op de weg zitten? Het is dan als automobilist bijna onmogelijk om door te rijden, omdat je echt bang bent, dat je ze dood rijdt. Ze springen werkelijk op het aller-allerlaatste moment weg. Het lijkt wel of ze kunnen rekenen! ;-)
ItisILeClerc
13 jaar geleden
wat een kick moet dat geven voor die vogels, er van uitgaande dat het een recreatief gebeuren is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom jij toch zo slim Mesher, leer mij dat eens?! :-p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben niet zo slim hoor Annepanne, dus ik kan het je niet leren. En slim vliegen, zoals die spreeuwen, kan ik ook niet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit vliegen is vooral een sociaal gebeuren, ze doen het doorgaans als 'slaapvlucht' of 'roestvlucht' en ze maken een flink lawaai.
Volgens mij nemen ze gewoon de dag door en kibbelen ze in die wolk alvast over de beste plaatsen om te gaan slapen straks op de slaapplek.
Bij dit filmpje zie je trouwens een slechtvalk proberen een spreeuw te slaan maar het lukt niet.
Er zitten steeds twee slechtvalken bij die spreeuwenwolk, ik vermoed het paartje dat op de Rijkswaterstaatflat bij Westraven broedde vorig jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 punten, alleen al om het machtig mooie filmpje wat je bijgevoegd hebt. Bedankt!