Iemand enig idee hoe praten met klanken, letters en woorden ontstaan is?

Was er een keer een meneer (of mevrouw, natuurlijk) die dacht: "Als ik mijn mond nu zo opendoe, en mijn tong zo houd, dan kom er deze klank uit en als ik er dan een paar na elkaar zeg, dan heb ik een woord en dat betekent dit en dat"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Ik heb een artikel van de Rijksuniversiteit Groningen gevonden over de oerklank, het ontstaan van gesproken taal. En heb de wikipediapagina over letters geraadpleegd nav je vraag over letters. Hieruit kun je de onderstaande zaken opmaken:

Omdat er geen geschreven bronnen zijn die ouder zijn dan 3.000 vC is het moeilijk om een precies antwoord op je vraag te geven. Het ontstaan van taal valt samen met de ontwikkeling van een aantal organen en de toenemende hersencapaciteit van mensen. Wat wel duidelijk is is dat de mens niet een echt ‘spraakorgaan’ heeft met als enige functie ‘het spreken’. Zoals het een neus is om te ruiken, ogen om te zien en oren om te horen is er niet een vergelijkbaar orgaan om te spreken.
Hij lijkt veeleer te improviseren met werktuigen die in de eerste plaats voor andere doelen geschapen zijn. Het systeem om lucht te verplaatsen dient vooral voor de ademhaling. De belangrijkste taak van het strottehoofd is bij slikken het strotteklepje toe te sluiten, om te voorkomen dat voedsel of vloeistof door de luchtpijp de longen binnendringt. Vanzelfsprekend staan de stembanden wel in dienst van het produceren van geluid, maar alleen hiermee is spreken niet mogelijk. Hoogstens kunnen ze als een soort claxon benut worden. De mondholte met het daarin aanwezige instrumentarium is allereerst ingesteld op de verwerking van spijs en drank. Het is dan ook niet in deze werktuigen op zich dat de mens zich onderscheidt van andere levende wezens. De meeste zoogdieren bezitten eveneens voor spreken wezenlijke organen als longen, strottehoofd, stembanden, tong, tanden en huig, maar zij praten niet.
De menselijke taal is naar verwachting begonnen met gebaren, soms vergezeld van keelklanken. Door de ontwikkeling van de hersenen van mensen kwam er de mogelijkheid om klanken te herkennen. In het begin werden klanken altijd vergezeld van een bijbehorend gebaar. Op den duur was het, om duidelijk te maken wat je wilde bereiken, voldoende om de klank te laten horen (zonder het gebaar). Toen wist men dus, als ik deze klank uitstoot dan weet iedereen dat ik hiermee bedoel: gevaar, of vuur of wat dan ook.

De woorden zijn dus eerst ontstaan. Daarna pas de letters. Voor de ontdekking van het schrift was men niet bekend met het fenomeen letters. De eerste geschriften waren nog op basis van pictogrammen, maar vanaf ongeveer 1000 tot 500 vC ontwikkelden de Feniciërs het eerste alfabet. Toen zijn dus pas de letters ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je maakt soms al klanken voordat je het zelf door hebt. Wanneer je je brandt aan een heet voorwerp wil je ook nog wel eens een iets in de richting van aa roepen. Het ontstaan van woorden is ook niet zomaar gebeurd, mensen kunnen op een gegeven moment een aanduiding in de vorm van een klank voor iets hebben gehad wat zich steeds verder heeft ontwikkeld tot taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontstaan
Ruim 2 miljard jaar geleden, toen er leven op aarde ontstond, was er nog niet meteen taal. Het is echter onbekend wanneer de taal is ontstaan. Vermoedelijk sprak de Homo Erectus 800.000 jaar geleden nog niet veel woorden. Taalwetenschappers vermoeden dat taal door een geleidelijke ontwikkeling is ontstaan en niet door een plotselinge uitvinding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De menselijke spraak is een goddelijk geschenk, want God gaf de eerste mens, Adam, een taal.
Het was klaarblijkelijk de taal die uiteindelijk Hebreeuws werd genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aimeeTJE: Het gaat hier om wetenschap, niet om religie. je weet toch dat het verhaal over de hof van eden symbolisch bedoeld is? of dacht je dat ook de slang zijn spraak als goddelijk geschenk had ontvangen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hah ha degene die gelooft dat intelligentie uit het niet is ontstaan.
Ieder zijn mening.
Ik respecteer die.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wie gelooft er dan dat intelligentie uit het niet is ontstaan? en we hebben het hier niet over meningen maar over feiten. feit is dat de mens veel ouder is dan een paar duizend jaar en taal zich geleidelijk aan heeft ontwikkeld. natuurlijk heb je recht op je mening, en die respecteer ik, maar niet als antwoord op een wetenschappelijke vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
overigens komt uitlachen niet erg respectvol over ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is de "reactie-afdeling" Joey95...niet de antwoorden afdeling..... laat ze maar effe ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@inkie: volgens mij reageert Joey op het antwoord niet op de reacties ;)