Hoe lang duurt spijsvertering normaal?

Vooral na het eten van gekleurd voedsel zoals rode bietjes of spinazie is na te gaan hoe lang je spijsvertering er over doet. Bij mij is dat vaak 6 tot 12 uur. Ik heb zelf het idee dat dat eigenlijk te vlot is, maar ik kan het niet vergelijken. Wat is normaal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
16.2K

Antwoorden (4)

Als je eet heb je daar niet gelijk profijt van. Zelfs bij suiker, dat makkelijk oplost, kan het nog een half uur duren voordat het in het bloed is opgenomen. Het duurt drie tot zes uur voordat een volledige maaltijd in de maag in een brij veranderd is. Ongeveer een uur later komt het eerste voedsel in de darmen. Een deel van het bloed dat normaal naar de hersenen gaat wordt omgeleid om voedingsstoffen op te halen. Daarom wordt je soms slaperig na het eten. Als je flink gaat sporten nadat je gegeten hebt kun je kramp krijgen, omdat er niet genoeg bloed door je spieren stroomt. Het laatste stuk van de reis, door de darmen, kan 8 tot 24 uur duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat 6 tot 12 uur redelijk normaal is. Vergeet niet dat het afvalstoffen zijn, waar het lichaam niets (meer) mee kan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat het hele proces +- 45-48 uur duurde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie dat er verschillende schattingen staan in de gegeven antwoorden. Dat komt omdat het per mens verschilt en ook afhankelijk is van het type voedsel dat je eet.

De spijsvertering duurt gemiddeld iets langer dan een dag. Je kunt dit zelf controleren door een centje in te slikken. Kinderen doen dat meestal vrijwillig, vandaar dat ik de duur uit ervaring weet.

Mensen met een snelle stofwisseling zullen er korter over doen, mensen met een langzame iets langer. Als je efficiënt eet (d.w.z. niet te veel, vezelrijk en vooral stoffen die goed kunnen worden opgenomen) dan kan het ook langer duren omdat de ontlasting in de einddarm wordt verzameld tot je naar de wc gaat.

In onderstaand filmpje van school tv is de hele spijsvertering te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Telt de ervaring met alcohol ook mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doel je op nummer 5 in de afbeelding? Nuchtere darm is een deel van de dunne darm. Ervoor zit de twaalfvingerige darm, erachter de
kronkeldarm. Tezamen vormen ze de dunne darm. Elk stuk verzorgt een specifieke functie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Nuchtere_darm