hoever kan de mens eigenlijk zien?

hoever kan de mens eigenlijk zien? oneindig ver? of tot een bepaalde verte? en hoe zie je eigenlijk tot hoever de mens kan kijken? dat het "stopt" het zicht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
13.4K

Het beste antwoord

De resolutie en de gevoeligheid van het oog zijn de beperkende factoren , niet de afstand.
Dus een voorwerp wat genoeg licht geeft en zeer ver van ons afstaat kunnen we zien.
We kijken echter wel terug in de tijd, iets wat een miljoen lichtjaar bij ons vandaan staat, wat we kunnen zien, zien we op het moment dat het licht uit zond, in het voorbeeld dus 1 miljoen jaar geleden.
Dus zien we feitelijk in het verleden.
Toch zijn onze ogen en vooral de beeldvormers in onze hersenen tot veel in staat.
Theoretisch kan de mens dus oneindig ver zien.
Dat we maar ongeveer 6000 sterren met het blote oog kunnen zien heeft te maken met de gevoeligheid van het oog en beperkt dus de afstand waarmee we kunnen zien.
Als je door een lichtversterker kijkt die NIET vergroot, is het mistig van de sterren, we zien er dan veel meer en ook sterren die verder weg staan.
Daarmee is aan te tonen dat de gevoeligheid van ons oog een sterk beperkende factor is.

Toegevoegd na 16 minuten:
Als ons oog gevoelig genoeg zou zijn, zouden we maximaal de afstand kunnen overzien van ongeveer 12 miljard lichtjaren, toen de big bang zich voordeed.
Omdat het heelal zich als een ballon opblaast en de sterrenselsels nog steeds VERSNELD van elkaar weg gaan, kunnen we dus maar een deel van het heelal zien, zelfs met de beste hulpmiddelen.
Dus oneindig is in dit geval betrekkelijk.
De resolutie van ons oog is echter zeer hoog, ik heb mij door een specialist laten vertellen dat we per oog ongeveer 150 miljoen beeldpunten zien.
Daarom heeft een TV met een zeer hoge resolutie zin als deze tenminste in de aansturing ondersteund wordt.
ter vergelijking, een dia geeft 80 miljoen beeldpunten weer.
Dat is dus nog heel wat meer dan de beste digitale camera's en is de 70mm bioscoopfilm de huidige beamers (er worden in bioscopen vrijwel geen echte films meer gedraaid) nog zwaar de baas.
Met de huidige bioscooptechniek zou men de beelden van de Hubble dus niet goed weer kunnen geven en mede daarom zijn deze beelden op IMAX filmformaat gezet.
Dat doet meer recht aan de resolutie van onze ogen.
Bij het zien van deze beelden wordt je beter duidelijk hoe groot en ontstellend mooi het heelal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een mens kan inderdaad "oneindig" ver zien. Kijk maar naar de maan, die staat 450.000 kilometer bij ons vandaan. Ook zien wij sterren die tientallen lichtjaren bij ons vandaan zijn. Als je kijkt dat de snelheid van het licht 330.000 kilometer per SECONDE gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ziet niet de sterren, maar het licht dat vanaf die ster naar jou toe 'gereisd' is. Ik zeg dat zo, om duidelijk te maken dat je dat licht niet op grote afstand ziet, maar dat het naar je toekomt/kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is inderdaad waar! We zien bv nu nog sterren die al heel lang "op" zijn!
Omdat het licht er zo lang over heeft gedaan, is dat wat we zien, eigenlijk het verleden!
Ter vergelijk; licht van de zon doet er ongeveer 8 min over om bij de aarde te komen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Zoessie, dat geldt toch *altijd*? Als jij naar een boek kijkt dat voor je op tafel ligt, dan zie je slechts het licht dat van dat boek afkomt. Van alle licht dat van het boek afkomt, zie jij slechts dat kleine deel dat direct vanaf het boek precies jouw pupil binnengaat. Wat dat betreft is er geen enkel verschil tussen dat boek en die verre ster.
Volgens mij kun je het niet afmeten aan de sterren. Dat zijn namelijk gewoon lichtpuntjes in het donker.
Als je op een berg staat en je hebt een ver uitzicht, kun je ook niet oneindig ver (scherp) zien.
Ik denk dat het een beetje ligt aan waar je bent en hoeveel licht er is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Als iets maar groot genoeg is, kun je het vanaf een willekeurige afstand zien. En scherp ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het niet scherp zien ligt niet aan je ogen maar aan de lichtbreking van de lucht.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dan zorg je dat je boven de dampkring geraakt. Dan kun je alles wel weer scherp zien.
Dat ligt niet aan je ogen, hoever je kunt zien. Alles wat je ziet met je ogen is licht, dus het ligt aan de lichtstralen die in je ogen komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zich stopt nooit, alleen worden de objecten waar je naar kijkt op een gegeven moment te klein om te zien. Alles is relatief.

Je kunt zo oneindig ver kijken als objecten oneindig groot kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omhoog is niet te meten. Dat is allemaal afhankelijk van hoe groot het object is en achtergrond en lichtval in je oog enz. Zo kunnen we bv de zon zien die miljoenen kilometers van ons af staat. Vooruit kijken is wel te meten. Als we bv aan zee staan, is de horizon het verste punt wat op ongeveer 4 km neerkomt. Alles wat daar achter ligt kunnen we niet zien ivm de ronding van de aarde. Als je van bv een berg op zo een 30 meter hoogte over zee kijkt , dan kun je bij helder weer ongeveer 20 km ver kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je, bij helder weer, boven Engeland vliegt op zo'n 7 of 8 km hoogte, kan je de hele Nederlandse en Belgische kustlijn zien.
Je kunt verder kijken dan je denkt. Op 5000 lichtjaren van aarde staan sterren die je nog goed met het blote oog kunt zien. Het licht van deze sterren is duizenden jaren onderweg geweest van de bron naar jouw oog. Maar dan, na een reis van vijf triljoen kilometer, valt een foton door je lens op je netvlies. Zo zie je op een heldere avond ineens een lichtpuntje aan de donkere hemel.
Niet slecht voor een mens.
Het menselijk oog kan verbazingwekkend veel zien. In een vliegtuig op tien kilometer hoogte kun je wegen en gebouwen onderscheiden. We zien de kraters op de maan.

Ook kleine objecten zijn voor ons geen probleem. Het menselijk oog kan objecten tot een tiende van een millimeter waarnemen, mits het een donker object op een witte achtergrond is, zoals een puntje op papier. In vergelijking met een camera heeft een menselijk oog een ‘resolutie’ van enkele miljoenen megapixels. De kleinste details kunnen ons nog opvallen.

Ons gezichtsveld wordt alleen beperkt door onze omgeving. Dat komt omdat onze planeet rond is. Daardoor kun je – behalve de wolken en de sterren – meestal niets zien dat verder is dan een kilometer of vijf, de afstand tot de horizon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen niet verder dan hun eigen neus lang is...