Wat is de gemiddelde maaginhoud van een volwassen man?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
12.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat verschilt denk ik per persoon niet iedereen is even lang en even groot
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt waar denk je dat die dikke buik onderandere vandaan komt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet de maag maar vet. Slecht getrainde buikspieren zijn ook een oorzaak. Je darmen zijn behoorlijk zwaar (je maag zit hoger).

Het beste antwoord

Goeie vraag!

Ik wist het zelf absoluut niet, en heb wat gegoogeld. En dat valt nog niet mee. Veel te vinden over de maag, maar weinig over de inhoud ;-)

Op een site lees ik dat de inhoud van de maag 1 liter is, maar dat de maag van een soort elastiek is, en dat er dus veel meer in kan, dan 1 liter.

Op een andere site lees ik (zie bron) dat de maag maximaal 1,5 liter inhoud heeft. Dat verbaast me, en ik heb dat nooit geweten. Als iemand me had verteld dat de maag een inhoud van 4 liter had, zou ik het zomaar geloven.

Maar als ik er wat verder over nadenk, kan dit natuurlijk heel goed kloppen. Ik denk dat een gemiddelde warme maaltijd ongeveer 500 gram is. Met een kopje soep vooraf een toetje en een kopje koffie, wordt dat bijelkaar zo'n 750 gram.
De maag is dan voor de helft gevuld, en voor bijna alle mensen zal gelden dat je na zo'n maaltijd gewoon "vol" zit, en je weinig behoefte hebt om nog meer te eten.

Als je bedenkt dat na een uur of 4 er al wat zaken zijn verdwenen uit de maag, (vetten blijven wat langer in de maag zitten) naar darmen en blaas, en dat je na een uur of 6 weer wat honger krijgt. dan zou die 1 of 1,5 liter weleens aardig kunnen kloppen.

Afhankelijk van de lichaamsbouw van een volwassen man, is de inhoud van de maag dus tussen de 1 en 1,5 liter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thanks, mooi antwoord :D

Andere antwoorden (1)

volgens mij heb ik ooit ergens gehoord dat het tussen de 5 en 7 liter zit, maar ik kan er heel goed naast zitten...