De focus verdwijnt, nogal wiedes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Terwijl je kijkt, worden er in je oog vele spiertjes aangespannen die de vorm van je ooglens aanpassen zodat een scherp beeld op je netvlies valt. De focus wordt bepaald oa door je oog hele kleine bewegingen maakt. Als je gaat staren beperkt je het oog in die bewegingen, waardoor de focus verloren gaat.

Als je bedoel 'In de ruimte staren': Dan is je hoofd met andere dingen bezich, en is de input van je ogen verdrongen. Je oog wordt niet meer zo precies gestuurd en je verlies het focuspunt doordat de spieren in je oog zich ontspannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kijkt niet meer gericht, stelt niet meer scherp

staren is trouwens heel slecht voor je ogen:
je knippert niet meer
en oogspieren moeten steeds aangespannen blijven om het oog op een plek te houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit was eigenlijk mijn 2e vraag! of 't goed was om ze zo nu en dan te ontspannen.. niet dus ;)! DANK U +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.natuurlijkzien.com/staren.html
Dit heet accommoderen.

Je ogen rusten uit van ingespannen te werken; door dit rusten van de oogspiertjes kan de lens niet zorgen voor een scherp beeld.