Hoe raak je besmet met een ziekte en wat doet het lichaam om het te genezen of te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Ziekteverwekkers:
- bacteriën en andere microben
beestjes die het lichaam kunnen binnendringen omdat ze zo klein zijn, en waarvoor het menselijk lichaam een goede voedingsbodem biedt
- virussen
soort pakketjes DNA die het voortplantingsmechanisme van lichaamscellen nodig hebben om zichzelf te vermeerderen
- parasieten
beestjes die zo geëvolueerd zijn dat ze gebruik maken van andere levende wezens om te overleven.
- prionen (zoals bijvoorbeeld Creutzfeldt-Jakob)
eiwitten die andere stoffen in ons lichaam "gebruiken" om zich te vermeerderen en daardoor clusters/ophopingen vormen in bijvoorbeeld de hersenen
- chemicaliën
gifstoffen kunnen natuurlijk ook ziektebeelden veroorzaken.

Het afweersysteem van de mens bestaat natuurlijk in eerste instantie uit verschillende barrières, zoals het verschillende enzymen in onze mond en maag die indringers doodmaken. De huid zelf is natuurlijk ook geëvolueerd tot een moeilijk te nemen hindernis voor de meeste ongewenste bezoekers.
In de maag en darmen bevinden zich ook verschillende stoffen, waarvan natuurlijk het maagzuur het bekendst is, om te zorgen dat de chemische balans in de rest van het lichaam niet zomaar verstoord wordt. Van één hapje schoonmaakmiddel zul je daardoor ook niet dood gaan.

In de bloedbaan bevinden zich verschillende soorten witte bloedcellen, die allemaal een andere rol vervullen bij het opruimen van indringers.
Sommige dienen om indringers te "herkennen" en de rest van het afweer systeem te activeren.
Anderen dienen om antilichamen te produceren voor deze indringers. Stofjes die zich hechten aan de buitenkant van deze indringers zodat ze kunnen worden afgebroken door weer andere cellen.
En nog anderen eten indringers gewoon letterlijk op.

Mijn favoriet is de Natural Killer Cel
Deze cel kan geheel op eigen initiatief indringers opsporen en dood maken. Maar werkt bij grootschalige besmetting minder effectief dan het "grote" immuunsysteem, dat voor elke soort indringer een specifieke aanpak heeft.
Als je het immuunsysteem vergelijkt met de politie, zou je de Natural Killer dus wel de James Bond van het afweer systeem kunnen noemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JeeJ

Andere antwoorden (1)

Als je ziek wordt is dit volgens mij altijd door een virus of een bacterie. Als deze eenmaal binnen zijn gedrongen in het lichaam door bijvoorbeeld een wondje, je mond je neus of gewoon open plekken zullen wittebloedcellen ze gaan opruimen. Dit is het simpel gezegt. Het lastige deel komt er op neer dat via allerlei handelingen antistoffen worden gemaakt en dees ook weer memorycellen maken. Dus de ziekte gaat weg en als je de ziekte weer krijgt zal het lichaam het herkennen en direkt antistooffen gaan maken waardoor je niet ziek wordt. Het probleem biivoorbeeld bij griep is dat het steeds verandert en dat daardoor de antostoffen niet meer goed op de griep 'passen'.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen hoe die virussen/bacterien overgedragen worden kan verschillen : het kan door druppeltjesinfectie ( hoesten, niezen, handenschudden van iemand die net gehoest/geniest heeft), maar soms is er bloedcontact nodig, of wondcontact : aids, de pest, lepra, malaria..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En je kunt ook schimmels oplopen, of parasieten...