Tot hoeveel jaar terug kun je aflezen aan jaarringen van bomen hoe oud de boom is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

tot vele soms duizenden jaren terug voor ieder jaar dat de boom groeit of zelfs gegroeid heeft zo kunnen van versteende bomen ook de jaar ringen geteld worden.soms wel van bomen die miljoenen jaren terug gegroeid hebben.zo kunnen wij daaruit iets te weten komen van het klimaat en grote schommeingen in temperatuur en klimaat omdat er dan bv ineens hele kleine ringen in de boom zitten of juist hele grote dan weten wetenschappers dat dat hele goede of slechte jaren waren omdat de boom dan veel of weinig gegroeid heeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Totdat hij geplant is of totdat er een eerste twijg uit het zaad gegroeid is. Het eerste jaar is de kern en daarna komt er elk jaar een ringetje bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van het klimaat kan een boom, al dan niet, groeiringen vormen. In het geval dat een boom elk jaar één ring vormt zijn dit dan zogenaamde "jaarringen", waaraan dan te schatten is hoe oud de boom is. Het staat echter niet zonder meer vast dat er elk jaar een ring gevormd wordt; ook schijnjaarringen komen voor
fremar