Heeft een moderne laserprinter/copier tegenwoordig nog schadelijke uitstoot?

Dan van een 'gerenomeerd' merk.
(HP, Canon, Toshiba, IBM, etc.)
Recentelijk beweerde iemand mij dat 't tegenwoordig juist slechter is dan vroeger, omdat de deeltjes kleiner geworden zijn.
Maar als de uitstoot enorm verminderd is, dan denk ik dat dat minder van belang is.
Vroeger kon je een laserprinter makkelijker ruiken dan tegenwoordig (maar dat zegt ook weer niet alles - radioactiviteit of asbest kan je ook niet ruiken).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet welke antwoord 't juistst is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://en.wikipedia.org/wiki/Toner#Health_risks

Het beste antwoord

Die is niet te voorkomen. Bij het electrisch laden van het papier ontstaat ozon als bijproduct, en er zal altijd een bepaalde emissie aan toner plaatsvinden. Je kunt zo'n printer tenslotte niet luchtdicht van de buitenwereld afsluiten vanwege het simpele gegeven dat het papier erdoor zal moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het gevaar bij Laserprinters/copiers is de uitstoot van ozon door de verhitting van de drum. In slecht geventileerde omgevingen kan dit erg schadelijk zijn. Ozon ruik je overigens wel.

Het is nog steeds schadelijk, het wordt nog steeds uitgestoten en is niet echt minder geworden dan vroeger (voor zover ik weet). Wel is het zo dat thuisgebruik printers meestal minder worden gebruikt en er meer ventilatie plaats vindt (openen van deuren enzo) dan in een stoffig kantoortje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in het geheel niet.
Een uitgebreid onderzoek toonde aan, dat moderne laserengines niets schadelijks uitstoten.
Het schadelijkst is nog wat fijnstof afkomstig van het papiertransport.
(nee, even geen bron bij de hand)
AWM