Hoe kan een nagel groeien terwijl deze vast aan de vinger zit?

Hoe kan het dat je nagel groeit? Hij zit toch vast aan de vinger, als je eraan trekt kun je hem niet los trekken en als je je nagel verliest doet dat verschrikkelijk veel pijn. Desondanks groeit deze toch zonder dat je het merkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3K

Het beste antwoord

Onze nagels bestaan net als onze haren uit oude dode cellen.
Omdat er aan de basis van de nagel wel jonge cellen zitten die zich als maar vermenigvuldigen kan een nagel groeien. De jonge nagelcellen maken keratine, een stofje dat in de cel wordt opgeslagen. Hoe meer keratine in de cel, hoe luier de cel wordt totdat hij helemaal niets meer doet en afsterft. Een nieuwe jonge cel duwt dan de oude dode cel omhoog totdat deze jonge cel ook afsterft en omhoog wordt geduwd door weer een nieuwe cel. Op deze manier groeit je nagel langzaam naar boven in je nagelbed .

Een vinger nagel groet ongeveer 2-3 mm in een maand, dit is 3 keer zo snel als je teennagels. Ook groeien je nagels in de zomer sneller dan in de winter.

bron: http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/het-menselijk-lichaam/hoe-kunnen-je-nagels-groeien
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je hebt niet 1 nagel hé. Het zijn vele lagen die alsmaar doorgroeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt net zo als het groeien van je haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je nagel bestaat uit een levend deel en uit een dood deel.

het witte deel (de uitgroei) heeft geen gevoel. net als bij je haar. als je haar uit je hoofd trekt (deel waar het leeft) voel je dit. het knippen van je haar is gevoelloos.

het groeien voel je dus ook niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nakomertje: ik heb eens een Indische sadi gezien met 1 (en geen 10) vingernagel van 70cm, het kan ook een meter geweest zijn. Hij had sinds hij als jongeling sadi geworden was die nagel nooit meer geknipt. Zeer vreemd was dat die nagel schroefvormig was en geleek op de structuur van een runderhoorn. Kortom: weinig aantrekkelijk dus knippen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of vijlen :D
weer een onvoorstelbaar bewijs van onze Schepper hoe perfect Hij is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is de afbeelding van jouw een letter van de naam van God?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar slaat dat nou weer op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
euh, nee, dat is Pie, of hoe je dat dan ook schrijft x
op dezelfde. manier als haar.dat zit ook vast in je hoofdhuid.of bomen,die zitten vast in de aarde.lijkt me niet zo moeilijk dit zelf te bedenken,maar allee.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik denk dat je de vraag niet begrijpt. Als de nagel groeit vanaf de kant van, zeg maar, de hand, en dus groeit in de richting van de kant die je steeds afknipt - dan moet dus de hele nagel continu over de vinger schuiven. Maar de nagel zit vast aan de vinger - je kunt de nagel niet even omhoog wippen. Dus hoe kan de nagel groeien, en daarbij schuiven over de vinger, terwijl hij toch zo stevig vastzit aan diezelfde vinger?
niko
13 jaar geleden
@cryptofiel, :-))
dus jij begrijpt de vraag wel,maar mijn antwoord niet.:-)
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat zou natuurlijk ook kunnen. Zou je dan uit kunnen leggen, hoe de nagel volgens jou wel groeit?
niko
13 jaar geleden
dat is toch het gedeelte van mijn antwoord dat jij niet begrijpt!