Hoe zijn er verschillende geslachten in de evolutie ontstaan?

Waarom zijn dus in het dierenrijk mannen en vrouwen ontstaan? Zou het niet veel efficienter zijn geweest als er maar 1 geslacht is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Antwoorden (2)

Parthenogenese (ongeslachtelijke voortplanting) werkt inderdaad prima en heel efficiënt, zorgt voor veel nakomelingen, en geen gedonder. Er zijn dan ook heel wat organismen die zich nog altijd (gedeeltelijk of voornamelijk) voor (kunnen) voortplanten.

Maar het heeft ook 'één groot nadeel : alle jongen (altijd meisjes trouwens) zijn een exacte genetische kopie van de moeder - een klein kopieerfoutje hier of daar nagelaten. Dat betekent dat er maar zelden mutaties ontstaan, en die mutaties zijn nu eenmaal nodig om je als soort aan te passen aan veranderende omstandigheden - die er altijd zijn. De omstandigheden (temperatuur, vegetatie, voedselaanbod, ik noem maar wat zijstraten) kunnen aardig varieren, en wie daar genetisch het best voor is uitgerust, heeft een grotere kans op overleven en voortplanten. Zo kan over generaties een hele soort veranderen of ontstaan of zich afsplitsen van een andere soort.

Bij geslachtelijke voortplanting is elke nakomeling een willekeurig mengsel van een willekeurige helft van de genen van beide ouders. Dat geeft een enorme variatie (mits je niet al te veel familie van elkaar bent) en heel veel mogelijkheden voor relatief snelle aanpassing aan veranderingen.

En wat goed werkt, blijft bestaan en breidt zich uit. Niet zo verwonderlijk dus dat inmiddels vrijwel alle soorten, of het nu planten of dieren zijn, zich (mede) geslachtelijk kunnen voortplanten, en met name de hogere dieren (waarbij de sexuele dismorfie ofwel het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes soms weer een hele eigen evolutie volgt) kunnen zich allang niet meer voortplanten zonder hulp van de andere sexe. Daar kun je dus maar één conclusie uit trekken op de lange duur werkt het beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, zelf typen duurde blijkbaar iets langer dan knippen en plakken ; ik dacht dat ik de eerste was ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevoeging ?? Ik was vijf minuten eerder begonnen hoor ;-) Maar je hebt er een leuke link bij gekopieerd, al vind ik de taal niet erg toegankelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet je voor de grap eens dat stuk lezen wat je heb gekopieerd (vermoedelijk zonder het zelf eerst door te lezen). In ongeveer elke zin staan drie verkeerde woorden, om van de grammatica nog maar niet te spreken. " In biologie, geslacht is een proces om te combineren en zich te mengen genetisch trekken die, vaak in de specialisatie resulteren van organismen in mannetje en wijfje types (of geslachten)" Ik heb even gekeken op de link, maar het is inderdaad een soort Wikipedia-vertaalcomputer. Ik snap dat je het niet slecht bedoelt, maar het is echt een HELE slechte link. Dan kun je voortaan beter eerst in je eigen woorden een korte vertaling geven en dan een link naar de Engelse site of zo. Dit moet je eigenlijk in je hoofd eerst in het Engels vertalen om überhaupt te kunnen lezen wat er nu eigenlijk staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wou nog zeggen : van mij hoef je het niet weg te halen, hoor - het is an sich wel een grappig gezicht. Als ik vind dat een antwoord weg moet, meld ik het wel ;-)
Ik vroeg me alleen af of je het zelf gelezen had, maar nee dus.
Ik had het in eerste instantie ook alleen maar effe gescand, maar toen ik echt ging lezen dacht ik: huh ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja kan ik me in vinden! Hulde!
er zijn dieren die zowel mannetje als vrouwtje zijn of kunnen worden. de zwaarddrager bv word soms een mannnetje. zelfs al heeft hij jongen gehad.

een worm dacht ik ook..