Zie mijn antwoord bij de vraag over rode poezen: Een schildpadpoes of lapjespoes heeft op één x-chromosoom het gen voor rood, en op het tweede x-chromosoom het gen voor niet-rood. Dan heb je het dus over poezen, en een paar katers met een chromosomale afwijking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja.

Toegevoegd op 16-06-2009 11:46:17
Eeh, herstel: Bijna altijd:

Geslacht

Schildpadkatten (zoals ze bij kattenliefhebbers bekend staan) zijn bijna altijd vrouwelijk; ze hebben immers twee X-chromosomen nodig. Toch komen er sporadisch schildpadkaters voor; een onderzoek wees uit dat één op de 3000 geboorten een schildpadkater oplevert. Dit wordt veroorzaakt door erfelijke afwijkingen, deze kater heeft een XXY-chromosoom. Hij is dan steriel. Ook kan er een verschijnsel optreden dat "chimera" genoemd wordt. Twee klompjes cellen smelten dan in een heel vroeg stadium embryonaal samen. Deze twee klompjes zouden normaalgesproken twee kittens worden, maar door de vroege samensmelting wordt er maar één kitten geboren. Deze kater is wel vruchtbaar. Wel kan hij in bepaalde delen van zijn lichaam verschillend DNA hebben. Bij sommige rassen kan er tenslotte sprake zijn van een pigmentstoring, waardoor de kater schildpad lijkt, maar het niet is. De katers vererven een gewone rode vachtkleur, ze hebben alleen voor het oog zwarte vlekjes in de vacht. Hij kan wel vaker dit soort katers vererven. Een kenner zal kunnen zien dat het geen schildpad is omdat de tekening niet zo gemêleerd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, voornamelijk.

Een andere benaming voor lapjeskat is 'schildpadkat'. Schildpadkatten zijn bijna altijd vrouwelijk. Er komen sporadisch schildpadkaters voor. Een onderzoek wees uit dat één op de 3000 geboorten een schildpadkater oplevert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eigenschappen van een lapjeskat zoals geslacht en kleur worden bepaald door celdelen die chromosomen heten. Een poes heeft 2 X-chromosomen. Katers hebben een X-chromosoom en een Y-chromosoom. Op de X-chromosomen ligt ook de kleur"oranje" of "zwart". Bij poezen kan het ene X-chromosoom"oranje" geven en het andere "zwart". Dan ontstaat een schildpadpoes. Bij katers komt dat dus niet voor.