Waar zit je hart?

Vandaag op NU.NL de opmerkelijke resultaten van een onderzoek, waaruit bleek dat de helft van de mensen het hart niet kan aanwijzen.

Laten we eens snel een test doen onder de Goede Vragers zónder (!) het antwoord op te zoeken.

Waar zit je hart?

http://www.nu.nl/opmerkelijk/2021553/helft-van-mensen-kan-hart-niet-aanwijzen.html

NB. Gezien de aard van de bron zullen anatomisch correcte antwoorden eerder scoren dan psychologische of filosofusche gedachten.

Antwoord:
Uit de reacties situeren de meeste GV-ers het hart in het midden. Dat is correct! Ons lichaam is symetrisch ontwikkeld (langs de middenas). Nog beter is het als je aangeeft dat het achter het borstbeen zit.

Dat het hart iets links zit komt doordat het hart zelf niet symetrisch is. De punt zit naar links gericht en het hart is aan de linkerkant iets gespierder omdat die kant het zuurstofrijke bloed door het lichaam moet persen.

In één antwoord werd aangegeven dat het hart ook rechts kan zitten. Dat is niet helemaal waar, maar het kan wel dat de punt naar rechts zit en de rechterkamer het bloed naar het lichaam pompt. Dat is een zeldzame afwijking waarbij alle organen gespiegeld zijn:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Situs_inversus

http://www.bionieuws.nl/artikel.php?id=1526

Deze afwijking is doorgaans niet ongezond, tenzij je een blinde darm ontsteking hebt en je pijn hebt aan de "verkeerde kant". Een arts zal dan een verkeerde diagnose stellen.

Mocht iemand je vragen om de locatie van je hart aan te wijzen, dan voel je boven in het midden het borstbeen en ga je met je vingers naar beneden tot je voelt dat het borstbeen ophoudt. Achter je borstbeen ligt het hart.

Ik moet nog even nadenken wie het "beste antwoord" heeft gegeven. Ik mag er maar één kiezen, dus dat is een "best" antwoord. De overige geef ik een duimpje.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
16.9K

Het beste antwoord

Het hart zit netjes in het midden tussen de twee longen in. Het lijkt iets naar links te zitten omdat de linker kamer groter is dan de rechter kamer. Dat is logisch omdat het bloed vanuit de linker kamer naar de rest van het lichaam wordt gepompt, terwijl het vanuit de rechter kamer alleen naar de longen hoeft. De linkerkant is dus meer gespierd.
Zie afbeelding hieronder:

Toegevoegd op 12-06-2009 23:45:41
Ik heb trouwens het plaatje wel opgezocht. Ben ik nu in overtreding? De rest van het antwoord wist ik zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ook zonder opzoeken zeg ik dat jij tot nu toe het enige juiste hebt gezegd. Je hart zit namelijk gewoon in het midden, dat naar links wat hier veel gezegd wordt is volgens mij gewoon een misvatting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet echt een misvatting. Als er aan de linkerkant meer hart zit dan aan de rechterkant, zit het dus iets naar links. Of dat nou komt omdat de linkerkant meer gespierd is of niet. Het is pas een misvatting als mensen een plek links van het borstbeen aanwijzen, zó ver zit het immers niet naar links.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SuzyQ, daar kwam ik naderhand ook achter, het orgaan zit inderdaad in het midden maar een groter deel ervan zit links van de middenlijn, ik zat met een ietwat verkeerd beeld in mijn hoofd en ik had het zoals gezegd ook niet opgezocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dounja heeft gelijk, maar uit het plaatje blijkt niet waar de positie ligt. Je ziet wel duidelijk dat de rechter kamer het naar de longen pompt en dat hoeft inderdaad niet met veel kracht. Het terugkerende zuurstofrijke bloed dat door de rest van het lichaam wordt gepompt komt via de linkerkamer met veel kracht het lichaam in gepompt. Dat gedeelte van het hart is inderdaad gespierder en drukt deels ook de longen weg. Het hart zit dus precies achter het borstbeen, maar is dus niet helemaal symetrisch en ligt met de punt iets meer naar links.

Andere antwoorden (16)

In het midden.. vrijwel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de verkeerde plaats... Het zit niet in mijn lichaam, want ik heb het nog nooit gezien... Maar ik voel het overal in het lichaam... Het klopt overal...

Op de verkeerde plaats...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mijzelf uit gezien iets naar links in mijn borstkas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb letterlijk een groot hart en dat zit nou zo'n beetje tussen mijn huig en mijn middenrif te kloppen. Overigens in het geheel niet ziek hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ietsie pietsie links van het midden achter het borstbeen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vast en zeker links in de borstkas want als ik op mijn linkerzij lig begint het mannetje met het hamertje dat in mijn hart woont heel hard te roffelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het midden een beetje aan de linker kant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik bang ben zit het in mijn keel.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie toelichting ;o)
Vrijwel in het midden, maar een beetje aan de linkerkant.
Wist je trouwens dat bij Napoleon en Hitler het hart aan de rechterkant zat? Daarom stroomde het zuurstofrijke bloed eerst door de andere kant van de hersenen dan bij normale mensen. En laat nou toevallig aan die kant ook het deel zitten waardoor je strategisch bent...
grappig hè!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je met de punt naar links i.p.v. naar rechts?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je daar een bron van?
achtermijn linker tiet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh en sins wanneer weet jij waar mijn linker tiet hangt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het woord "links" :O) lol, plus 1.
figuurlijk: op de goede plaats, en letterlijk: net iets links van het midden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik in de auto zit....in mijn hoofd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Midden links, in je borstkast.. (vanuit mezelf gezien dan)

Dit is mede de reden dat je linker long kleiner is(maar dat terzijde)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hart zit links van het midden net boven de onderkant van het borstbeen...

Vind het overigens wel schandalig dat zo veel mensen dat niet weten. Nu maar hopen dat ze nooit iemand hoeven te reanimeren en dan de darmen als hart aan zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Achter het borstbeen, tussen de longen, in het midden, maar wel iets naar links gekanteld.

Dat onderzoek verbaasd me een beetje, ik dacht dat we dit op alle niveaus voortgezet onderwijs wel aan kinderen leerden met behulp van zo'n torso.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Mee eens. Overigens valt het hier wel mee met de antwoorden. De meesten zoeken het toch wel in het midden.
Op de goede plaats, hoop ik, heel iets links van en achter mijn borstbeen. En de rest van mijn organen kan ik gelukkig ook wel aanwijzen. Maar dat gebrek aan kennis van de meest basale dingen verbaast me niks. Ik heb regelmatig aan meisjes ( en ook vrouwen!!) uit moeten leggen waarom je gewoon kunt plassen met een tampon in. (Huh ?? NOG een gaatje ????)
Of misschien herinner je je nog de Vakantieman vroeger, waar mensen op een kaart moesten aanwijzen waar ze waren en er gemiddeld ongeveer twee continenten naast zaten.....onbegrijpelijk, maar het is blijkbaar zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1