Hoe komt het dat mijn vrouw wakker wordt als ik het geluid van de tv afzet.? Zie uitleg.

Als ik in de woonkamer achter de pc zit,kijkt mijn vrouw tv.
Op en gegeven moment valt ze in slaap.
Als ik de pc stop,en het licht in de woonkamer uitdoe,is er nog niks aan de hand.
Maar zet ik de tv af,dan wordt ze binnen enkele seconden wakker.
Hoe kan dat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe oud is ze ongeveer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry ,Sherpa zit je me voor de gek te houden.?
Nee je krijgt een eerlijk antwoord.
47.
Maar heeft dat er wat mee te maken.?

Het beste antwoord

Dat komt omdat ze op dat geluid in slaap is gevallen, zodra het geluid veranderd..verstoor je haar slaap. Dat is het zelfde met kleine kinderen die slapen in een rijdende auto, zodra de auto stopt..wordt het kind 9 van de 10 keer wakker. Het geluid werkt als het ware als een soort muziek doosje, een rustgevend geluid op de achtergrond.
Zodra het geluid onderbroken wordt, wordt ook de slaap onderbroken. Nu is het natuurlijk ook zo dat ze dan nog niet in de remslaap zijn, maar in de rustfase.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
KennisDelen
13 jaar geleden
Daar had ik nog niet eens aan gedacht, goeie verklaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Een "Pavlov-reactie", blijkbaar heeft ze zichzelf (onbewust) geleerd om wakker te worden op het moment dat je de tv uitdoet.

Toegevoegd na 2 minuten:
...omdat ze weet dat ze dan naar bed "moet" (dus ik ga ervan uit dat ze het zichzelf onbewust heeft aangeleerd: Je onbewuste kan ook reageren op geluiden, zelfs al slaap je (en ja, blijkbaar werkt het ook als het geen hard geluid is))
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Het gehoor werkt als waker tijdens de slaap; zelfs van het kleine geluid van het behoedzaam openen van een slaapkamerdeur kan een vast slapende mens wakker worden.
En je vrouw wil weten waar je blijft natuurlijk ;-)