Waar zit de kachel in het menselijk lichaam?

Toen ik het vandaag koud had vroeg ik me opeens af waar de cv ketel in je lichaam zit. Ofterwijl: waar komt die warmte vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
8K

Het beste antwoord

De cellen zijn de kachels in je lichaam zolang je leeft. Ze branden 24 uur per dag een heel leven lang.
Verbranding in je lichaam:
Glucose+ zuurstof geeft water+ koolstofdioxide+ energie
(brandstof) (verbrandingsproducten)
* Verbranding vindt plaats in elke cel.
* Verbranding vindt voortdurend plaats, dag en nacht.
*De energie die vrijkomt wordt o.a. gebruikt voor het maken van bewegingen en voor het handhaven van je lichaamstemperatuur) voor het handhaven van je lichaamstemperatuur.
* Je energiebehoefte is o.a. afhankelijk van je lichamelijke inspanning.
* De benodigde energie komt vrij bij de verbranding.
* Hoe groter de lichamelijke inspanning, des te meer verbranding vindt er plaats in de cellen.
* De cellen hebben meer brandstof en zuurstof nodig. In de cellen ontstaan meer verbrandingsproducten.
* De ademhaling gaat sneller: er wordt meer zuurstof opgenomen.
* Het hart klopt sneller: er wordt meer brandstof en zuurstof naar de cellen toegevoerd en meer verbrandingsproducten van de cellen afgevoerd.

Er is natuurlijk ook een thermostaat die de temperatuur meet en controleert.
Het lichaam neemt de schil- en kerntemperatuur waar door middel van thermoreceptoren, die zich bevinden in respectievelijk de huid en de hypothalamus (een deel van de hersenen). In de hypothalamus is tevens het thermoregulatiecentrum gelegen, die de waargenomen temperatuur vergelijkt met de streefwaarde en indien nodig een mechanisme in gang zet dat de kerntemperatuur verhoogt of verlaagt. Dit kan door aan te grijpen op een of meer van de volgende systemen:

* De bloedstroom in de huid: verwijding van de cutane bloedvaten zorgt ervoor dat er meer warmte wordt afgegeven aan de omgeving, terwijl vernauwing van de bloedvaten juist warmte vasthoudt.
* Zweten: als vocht door het lichaam wordt uitgescheiden, verdampt dit. Verdamping is een proces dat energie vereist, waardoor er warmte aan het lichaam wordt onttrokken.
* Warmteproductie: bij alle lichaamsprocessen ontstaat warmte als bijproduct. Kouderillingen zijn spierbewegingen die als doel hebben de lichaamstemperatuur te verhogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Da's de schildklier, of tenminste de thermostaat van het lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warmte en koud komt voort uit het vegetatief zenuwstelsel en vooral dan de sympathische activiteit is o.a. verantwoordelijk voor het activeren van de zweetklieren. Om warmte te vergaren moet er meer bloed gaan stromen. De huid gaat opstaan omdat er aan kleine spiertjes getrokken wordt.(kippenvel) Dus er is naar mijn weten niet 1 plek voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net zoals in een kachel, is verbranding van energie de redenen dat we warm blijven. Elke felicitaties in je lichaam verbrandt energie en draagt zo bij een de lichaamswarmte. Als je het te koud krijgt worden spieren in beweging gezet. Daarbij wordt Dan extra energie verbruikt, die gedeeltelijk gebruiken wordt om de spieren samen te trekken, de rest is extra warmte!

Toegevoegd na 1 dag:
Felicitaties moet zijn lichaamscel (leve de automatische woordsuggestie, not)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn idee is de kachel van het lichaam (een centraal punt welke warmer is als de rest) voor iedereen verschillend.
Bij mijn zijn mijn knieën vaak het warmste, en ook het centrum van mijn onderrug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schildklier en hypofyse zorgen voor een hormoon die je lichaam aansturen op activiteit. Bij een te snelle schildklier heb je het warm en werkt alles hyper en bij een te langzame schildklier heb je het koud en werkt alles langzamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het heel simpel moet uitleggen

De hypothalamus is de ''thermostaat'', vanuit hier wordt bibberen en kippenvel veroorzaakt.

En overal waar verbranding plaats vind is de ''kachel'' die voor warmte zorgt, je hele lichaam is dus een kachel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in elke cel zit een kacheltje en dat is/zijn de mitochondria (want meerdere). Hier wordt glycogeen omgezet in CO2 en water. De hypofyse is de thermostaat. Vet, zetmeel, suiker het aardgas of stookolie, je longen zijn/is de schoorsteen.