Mensen kunnen in de winter depressief worden door gebrek aan daglicht,maar hoe gaat dat dan bij blinde mensen?

13 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat grappig hoeveel mensen dit zo stellig lijken te weten ;-) .Vooral het 'licht opnemen door de huid' waarvan ik vroeger ook dacht dat het waar was is nog steeds wijdverbreid.
Mede daarom dus een heel goede vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, mensen die zich moe/depri voelen, die kunnen een lichttherapie volgen. Ikzelf heb deze mensen behandeld in het ziekenhuis. Daar knapetn ze van op. Dus met dat antwoord is niets mis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt voor normale mensen, zelfs voor blinden. Maar dus niet voor mensen met glazen ogen ; daar zullen ze kunstmatig hormonen moeten toedienen om dergelijke problemen te verhelpen c.q. de melatonine- en cortisolspiegels op peil te houden.
Het gaat dus niet om het licht op de huid, maar wat de hypofyse opvangt via de hersenen, ook bij blinden. Maar dus niet bij mensen zonder ogen.

Het beste antwoord

Precies op dezelfde manier, want ook al zie je het niet, het daglicht komt toch je oog binnen en wordt op een of andere wijze door je hersenen waargenomen.

Mensen die helemaal geen daglicht kunnen 'waarnemen' lopen dan ook inderdaad een grote kans op depressies door lichtgebrek, maar niet alleen in de winter.

Het hele verschijnsel winterdepressie of depressie door gebrek aan licht werd zelfs bij toeval ontdekt bij blinden. Dezen functioneerden over het algemeen prima, behalve als de ogen fysiek ontbraken en vervangen waren door een glazen oog, bijvoorbeeld. Die sliepen slechter en raakten ontregeld. Toen bleek dat het oog meer doet met daglicht dan zien alleen, en dat het belangrijk is voor onze biologische klok. Raakt die ontregelt, dan raken we helemaal van ons aprpopos.

En het was effe zoeken, maar ik heb uiteindelijk een link hierover gevonden. Zie bron.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zie dat heel veel mensen (nog) denken dat het te maken heeft met lichtopname door de huid, maar dat is niet zo. Dat is belangrijk voor je vitamine D.
Dit heeft echter te maken met je hypofyse / interne klok. En met name met de invloed op de productie van cortisol en melatonine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het gaat niet om lict in deogen; het gaat om licht op de huid. Dus is het niet relevant of je kunt zien of blind bent volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Wanneer de zon op mijn huid schijnt, zie ik dit niet alleen, ik voel het ook. Niet alleen buiten, maar ook als je binnen zit. Bij mij voelt dit altijd alsof mijn batterij weer oplaadt. Wellicht dat dit bij blinden ook zo is. Dat het niet perse alleen gaat om het licht zien maar ook om het licht voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
alweer zo'n min,waarom?+ dus
Hetzelfde. Het licht heeft niks te maken de waarneming. Zonlicht, hoe minimaal ook heeft een gunstig effect op de mens. Het licht zorgt voor aanmaak van vitamine D en heeft een gunstig effect op allerlei botziektes. Bovendien blijkt vitamine D een depressie te verkleinen.

Hoe donkerder je huid, hoe meer zonlicht je nodig hebt. Een gemiddelde europeaan heeft minimaal een kwartier zonlicht per dag nodig. Zuidelijke mensen hebben veel meer nodig, daarom zie je onder allochtonen in Nederland veel meer depressies en botziektes voor komen.